Zoeken
 


Financiële crisis treft werkelijk alle sectoren

Laatste wijziging: woensdag 4 februari 2009 om 16:30, 2900 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
woensdag 4 februari 2009

Wasmachines, auto's en bioscoopbezoekjes. Consumenten lopen er niet meer warm voor, nu de economie achteruitholt. Wereldwijd worden bedrijven in vrijwel alle sectoren getroffen door de economische crisis.

BHP
"We moeten eerlijk toegeven dat we, net als de meeste andere mensen, niet beseften hoe dramatisch snel de situatie verslechterde", aldus topman Marius Kloppers van de Brits-Australische mijnbouwer BHP Billiton woensdag.

De onderneming heeft ruim de helft minder winst geboekt in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar dan een jaar eerder. Het mijnbouwbedrijf leed onder de ingestorte vraag naar grondstoffen.

Electrolux
Electrolux, het Zweedse moederbedrijf van de wasmachinemerken AEG en Zanussi, zakte in het vierde kwartaal van 2008 in de rode cijfers. Het concern zag de vraag naar zijn huishoudelijke apparaten sterk dalen. Het concern gaat drieduizend werknemers ontslaan om de verslechterde marktomstandigheden het hoofd te bieden.

Panasonic
De Japanse elektronicagigant Panasonic luidde woensdag de noodklok deels vanwege kelderende verkopen. Het bedrijf gaf voor de tweede keer in korte tijd een winstwaarschuwing, waarbij het uitgaat van een fors verlies. Eerder ging Panasonic nog uit van winst. Om het tij te keren wil Panasonic 27 fabrieken sluiten, waardoor 15.000 werknemers op straat komen te staan.

Mazda
Het eveneens Japanse Mazda zucht onder de ingezakte autoverkopen in de Verenigde Staten. De autofabrikant waarschuwde dat het in zijn gebroken boekjaar afstevent op een nettoverlies van 13 miljard yen (112 miljoen euro). Om het hoofd te kunnen bieden aan de malaise, geven de bestuurders van de onderneming sinds december 20 procent van hun loon terug aan het bedrijf. Daarnaast wordt er gesnoeid onder de tijdelijke krachten.

Time Warner
Ook de amusements- en mediasector blijft niet buiten schot. Advertentie-inkomsten lopen terug, consumenten bezuinigen op bioscoopbezoeken en ook pretparken vinden veel mensen nu te duur. Hierdoor zag het Amerikaanse mediaconcern Walt Disney zijn winst met bijna een derde dalen tot 845 miljoen dollar.

Time Warner, eigenaar van CNN en de filmstudio's van Warner Bros, hoopt de winst volgend jaar op peil te kunnen houden. Het mediaconglomeraat leed een verlies van 16 miljard dollar in het afgelopen kwartaal.

Medicijnen
Consumenten snijden vaak pas het laatst in uitgaven aan medicijnen, maar ook in de farmaciesector is de pijn al voelbaar. De resultaten van het Zwitserse farmacieconcern Roche over het afgelopen jaar vielen zwaar tegen.



Bron: rtl.nl

Voeg toe aan: