Zoeken
 


Spelt - het oergraan

Laatste wijziging: woensdag 4 februari 2009 om 16:14, 7822 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
woensdag 4 februari 2009

Ik ben vorig jaar van volkoren tarwebrood overgestapt op speltbrood omdat ik het gevoel had dat tarwe een rol speelde bij mijn buikvet en scala aan darmproblemen. Ik merk ook dat ik gevoelig ben voor rogge en haver maar minder dan met tarwe. Hoe meer ik lees over de rol van tarwe bij allerlei aandoeningen hoe meer ik ongekiemde tarwe als boosdoener ben gaan zien. De druppel was voor mij de informatie die ik las in het Bloedgroepdieet boek van D'Adamo die uitlegt wat nu precies het probleem met tarwe. Het alternatief voor A en O mensen is dan het oude spelt graan.

Uit een Belgische studie (referentie 1) naar het verschil tussen tarwe en spelt blijkt oa het volgende:

  • Spelt bevat meer koper, zink, ijzer, magnesium en fosfor
  • Spelt bevat 40% minder fytinezuur dan tarwe, dit zuur belemmert de opname van mineralen wat zeker bij volkorenbrood een probleem is, een ander alternatief
    is dan zuurdesembrood waarbij zo'n 90% is afgebroken maar niet iedereen
    waardeert de smaak hiervan, speltbrood is dan de andere optie

Veel mensen krijgen het advies om donkerder brood te gaan eten zoals volkoren tarwe en zien dan alleen maar darmkrampen, diaree, obstipatie, gassen etc toenemen. Als dit bij jou speelt ga dan eens testen wat er gebeurt als je 14 dagen alleen speltbrood eet. Het beste is dan het brood zelf te bakken zodat het zo schoon mogelijk is en vrij is van toevoegingen. Vorig jaar heeft er in de Ortho magazine nog een uitgebreid artikel gestaan over een andere probleem, dat er juist door het eten van volkorenbrood een zinktekort kan ontstaan en aangezien zink belangrijk is voor je weerstand en de werking van veel enzymen in je lichaam niet bepaald iets wat je wilt stimuleren, zeker bij mensen zoals ik die geen rood vlees eten en al minder zink binnen krijgen.

Heb je dus darmproblemen dan kan dat "gezondere" volkorenbrood wel eens averrechts kan gaan werken. Laat je niets wijsmaken, wit brood bevat minder voedingsstoffen maar is ook weer minder belastend voor je darmen omdat het minder gluten bevat en lichter verteerbaar is. Nog beter is het tarwebrood vervangen door een portie zilvervliesrijst, gierst of spelt brood. Heb je 1-2 uur na het middageten een energie dip dan moet ze zeker eens gaan experimenteren want kan best zijn dat er een relatie is tussen je consumptie van tarwe en middagvermoeidheid of concentratie stoornissen.

Accepteer je kwaaltjes niet en ga testen waarbij je je het beste voelt, alleen jij kent je lichaam het best. Let niet op je omgeving, het is jouw lichaam en jij zit met de schade en gevolgen als je verkeerd eten. Zeker mensen met bloedgroep O moeten op hun hoede zijn met granen zoals tarwe. Onverklaarbaar overgewicht of te hoge cholesterol kan worden veroorzaakt door dit soort voeding. Test dit gewoon eens een paar weken uit en kijk wat de resultaten zijn. Bevalt dit, pas dan je dieet aan. Je bent nooit te oud om te leren en je dieet drastisch aan te passen. Leg je niet neer bij chronische klachten, ga testen welke voeding dit verergerd en houd een dagboek van je eten bij zodat je ook kunt zien of er sprake is van een vertraagde reaktie op voeding na 2-3 dagen.

Als laatste wil ik je nog even wijzen op het feit dat tarwekiembrood, het zogenaamde Essener brood, een apart verhaal is. Door het kiemen wordt het gluten eiwit dat de problemen veroorzaakt namelijk omgezet in aminozuren en is het niet langer een probleem. Dit brood is echter vrij prijzig en misschien niet voor iedereen een alternatief.

Succes met je zoektocht

Ron

 

Noot redactie:

Een voorbeeld van een speltbrood kan zijn iers brood dit is tevens zonder gist en hoeft dus niet te rijzen. Het is snel en makkelijk te maken en gezonder dan broden met tarwe.



Bron: fonteine.com

Voeg toe aan: