Zoeken
 


Verzekeraar wil klant bespieden - Rijgedrag bepaalt premie

Laatste wijziging: woensdag 10 april 2013 om 09:37, 1062 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
woensdag 10 april 2013

AMSTERDAM - Verzekeraars hebben plannen om het rijgedrag van mensen in de gaten te houden via applicaties op mobiele telefoons. Iemand die hard scheurt en vaak op drukke locaties rijdt, gaat dan meer betalen. Iemand die keurig rijdt, krijgt juist korting.

Deze plannen beginnen serieuze vormen aan te nemen. Telecomaanbieder Vodafone en adviesbureau Towers Watson zijn in Engeland een proef gestart met verzekeraar AIG met een analyse van het rijgedrag door applicaties om zo de premiehoogte per automobilist te bepalen. In Nederland zijn gesprekken gaande met enkele verzekeraars, waaronder Delta Lloyd. „Eind 2013 kan een dergelijke polis in Nederland op de markt komen”, aldus Harm Blaak van Towers Watson.

Veel autoverzekeringen werken al via een bonus-malusladder waarbij no-claimkorting op de premie te verdienen is door schadevrij te rijden. Maar een premie op basis van hoe hard een automobilist rijdt, gaat dus nog een stap verder. Iemand die graag gas geeft, maar weinig brokken maakt, betaalt dan een hogere premie. De solidariteit tussen automobilisten verdwijnt hierdoor geleidelijk, daar is Delta Lloyd zich van bewust. Maar volgens de verzekeraar worden premies zo eerlijker en gaan automobilisten hierdoor uiteindelijk bewuster rijden.

Noot redactie:

Jippie, nog meer big brother. Onder de noemer "het is beter en goed voor u". Fuck off, oh nee telefoon off. Doe mij maar weer een Bart smit telefoon die alleen kan bellen en sms'en. Gooi de smartfone of uw giftige appel tijdens het rijden maar uit het raam :-)



Bron: telegraaf.nl

Voeg toe aan: