Zoeken
 


Burger slachtoffer van drang en dwang door overheid

Laatste wijziging: donderdag 21 maart 2013 om 09:05, 3672 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
donderdag 21 maart 2013

De houding van de overheid ten opzichte van de burger wordt steeds meer bepaald door drang en dwang. Tot deze conclusie komt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in zijn jaarverslag 2012, dat hij vandaag presenteert aan de Tweede Kamer.

Slecht werkende bureaucratie

De burger begrijpt deze dwingende overheid ook nog eens niet vanwege haar slecht werkende bureaucratie, de complexiteit van de wet-en regelgeving en het gebrek aan inlevingsgevoel. De ombudsman verwerkte in 2012 ruim 15 duizend klachten en bijna 30 duizend telefoontjes en e-mails.

Weinig inlevingsvermogen

Vorig jaar heette het jaarverslag van de ombudsman nog ‘Een vertrouwde overheid’, dit jaar is het ‘Mijn onbegrijpelijke overheid’. Ombudsman Brenninkmeijer legt uit wat er is veranderd: ‘Door de financiële crisis zijn mensen op allerlei manier afhankelijk geworden van een overheid die zich scherper opstelt, maar die ook ingewikkeld en gesloten is en heel weinig inlevingsvermogen heeft in de situatie van de burger.’ Juist het door de overheid beleden gelijkheidsdenken wreekt zich nu, aldus Brenninkmeijer. ‘De overheid moet er rekening mee houden dat sommige mensen moeilijk kunnen meekomen. Dan moet je kiezen voor maatoplossingen op basis van gezond verstand.’

Regelgeving niet uit te leggen

Om goed inzicht te krijgen in waar mensen tegenop lopen in hun contact met de overheid, peilde de ombudsman eind vorig jaar de mening van honderden ‘frontlijnwerkers’ (advocaten, sociaal raadslieden, belastingadviseurs, medewerkers van Humanitas, van het Juridisch Loket en een grote groep andere intermediairs). ‘De rode draad in hun reacties was dat de regelgeving niet meer valt uit te leggen, niet aan ondernemers en zeker niet aan burgers’, aldus Brenninkmeijer. ‘En het is nog erger, ook de mensen die moeten helpen snappen het niet.’

Fatsoenlijke behandeling

Ombudsman Brenninkmeijer wil dat de overheid door toepassing van behoorlijkheidsnormen burgers serieus gaat nemen en hen met respect behandelt. Dat het best kan, bewijzen volgens hem de Stella-teams bij de Belastingdienst en de M-teams bij het UWV. ‘De overheid heeft de eurotekens in haar ogen, terwijl de burger iets heel anders verwacht. Die wil dat hij ondanks alle bezuinigingen fatsoenlijk wordt behandeld. Dan krijgt hij vertrouwen in de overheid’, aldus Brenninkmeijer.

Eenvoud en uitvoerbaarheid

Alex Brenninkmeijer wil verder dat de overheid in de wet-en regelgeving kiest voor uitvoerbaarheid en dus voor eenvoud. Uitgangspunt daarbij moet zijn dat de overheid de burger gaat vertrouwen, in plaats van hem te wantrouwen. ‘Een positieve benadering blijkt vruchtbaarder dan dwang’, aldus de ombudsman. Hij stelt ook voor dat ieder bestuursorgaan met een uitvoerende taak wordt uitgerust met een X-team dat grensoverschrijdende problemen kan oplossen.

In een reactie neemt vakbond FNV het op voor de ambtenaren.



Bron: binnenlandsbestuur.nl

Voeg toe aan: