Zoeken
 


Bewezen: dagdromen is goed voor je brein

Laatste wijziging: zondag 1 april 2012 om 21:23, 1489 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
zondag 1 april 2012

Je geest af en toe laten afdwalen kan je brein helpen om informatie te verwerken. Dagdromen is tevens een oefening voor je 'werkgeheugen': het verhoogt je geestelijke capaciteit om tezelfdertijd verschillende gedachten en tegenstrijdige stellingen te behandelen. Een nieuwe studie, gepubliceerd in het vakblad Psychological Science, stelt ons gerust. Als je jezelf regelmatig betrapt op dagdromen, heb je wellicht een sterk werkgeheugen. Je kan je dan focussen op verschillende zaken zonder evenwel te vergeten wat je aan het doen was.

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen mensen die dagdromen omdat ze zich vervelen en die bijgevolg alles vergeten waar ze mee bezig waren voor ze begonnen dagdromen, en mensen die dagdromen omdat hetgene waar ze mee bezig zijn simpelweg niet hun volle aandacht vereisen.

Multithinking
'Werkgeheugen' is de vaardigheid om tegelijk meerdere zaken in je hoofd te verwerken. Je gebruikt je werkgeheugen bijvoorbeeld als je in de auto op weg naar huis denkt aan wat je te eten zal klaarmaken, of je nog tijd zal hebben om videospelletjes te spelen of een film te bekijken, of je nog ander werk te doen hebt en of je je baas nog moet contacteren. Dat alles terwijl je er toch nog in slaagt veilig door de avondspits te rijden.

Test
Om hun besluit te ondersteunen dat dagdromen een mentale oefening voor je werkgeheugen is, vroegen onderzoekers aan een groep mensen tussen 18 en 65 jaar om eenvoudige taken uit te voeren. Zo simpel dat hun volle aandacht niet was vereist. Daarnaast kregen de proefpersonen enkele simpele cognitieve test voorgelegd: letters onthouden terwijl ze makkelijke rekensommen oplosten. Bijna alle proefpersonen die bekenden dat ze dagdroomden tijdens de eenvoudige taken, presteerden achteraf beter in de cognitieve test.



Bron: hln.be

Voeg toe aan: