Zoeken
 


D66 wil onderzoek naar database internetprofielen

Laatste wijziging: woensdag 6 juli 2011 om 16:33, 4168 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
woensdag 6 juli 2011

AMSTERDAM – D66 wil van de Europese Commissie opheldering over een online database met daarin de gegevens van vijfhonderd miljoen internetters. Vrijwel iedere Nederlander zou in het systeem zitten.

Het Britse advertentiebedrijf WPP heeft de database Xaxis ontwikkeld en beschikt inmiddels over de gegevens van vijfhonderd miljoen mensen. Het bedrijf gebruikt de gegevens voor gerichte advertenties.

Europarlementariër Sophie in ’t Veld (D66) stelt dat de database in strijd is met Europese en Nederlandse regels. Zij eist opheldering van de Europese Commissie middels officiële vragen die zijn te vergelijken met Kamervragen in de Tweede Kamer.

Toestemming

“Ik weet zeker dat vrijwel niemand van die miljoenen Nederlanders in de database weet dat ze daarin staan”, aldus In ’t Veld tegenover NU.nl. “Niemand heeft daar expliciet toestemming voor gegeven. Dat is in strijd met de Europese én Nederlandse regels.”

In de database worden gegevens van websites, sociale netwerken en online adverteerders aan elkaar gekoppeld en ook de internethistorie wordt daaraan toegevoegd. Zo kan het bedrijf bepalen welke producten interessant zijn voor een bepaald individu.

Privacy

Dergelijke reclame is dus relevanter, maar de privacy staat op het spel. “Het is prima als consumenten dat willen, maar die keuze moeten ze wel zelf maken”, vindt de Europarlementariër. “En niet een bedrijf dat er achter hun rug om heel veel geld aan verdient.”

In ’t Veld heeft al eerder opgeroepen een onderzoek te doen naar de sector van online adverteren en zoekmachines. Het Europees Parlement steunde haar in dit verzoek. “Deze zaak onderstreept nogmaals de dringende noodzaak van zo’n onderzoek.”

 



Bron: nu.nl

Voeg toe aan: