Zoeken
 


Zelfbeeld propaganda

Laatste wijziging: maandag 5 juli 2010 om 14:48, 2337 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 5 juli 2010

Westerse vrouwen zijn steeds ontevredener over zichzelf in deze huidige maatschappij. Ze hebben vaak een negatief zelfbeeld en zijn erg onzeker over hun lichaam. Als je echter kijkt naar vrouwen in derde wereldlanden, dan zie je vaak dat ze daar ondanks alle gebreken toch een stuk gelukkiger zijn. Zijn Westerse vrouwen een stelletje aanstellers of zit hier meer achter?

Om het antwoord op deze vraag te vinden moet gekeken worden naar de onzin waarmee zowel mannen als vrouwen tegenwoordig hun hersenen voeden. De media voert hevig propaganda om ons denken te beïnvloedden.

Mensen hebben de eigenschap om zich te conformeren aan anderen. Het is daarom geen raar fenomeen dat een maatschappij zich vormt naar wat men in de verschillende media waarneemt. Hollywood is een grote factor in dit hele verhaal en geeft ons van kinds af aan al een beeld over de vrouw en hoe zij zich behoort te gedragen.

Eén van de grootste drijfveren in onze maatschappij is consumeren. Deze eigenschap van de massa is echter nog niet zo oud.  Sociale manipulator Edward Bernays, de vader van de Public Relations, bedacht in de jaren ’20 van de vorige eeuw nieuwe manieren van propaganda die onder andere op onze dierlijke instincten inspelen. Hij hanteerde het basisprincipe dat je mensen kan aanzetten tot consumeren door ze op zo’n manier te manipuleren dat ze zich ontevreden over zichzelf gaan voelen.

 
Als je bijvoorbeeld de televisie aanzet zul je niet ontkomen aan een grote variatie van deze sluwe zelfbeeld propaganda technieken. De algemene boodschap die je tot je krijgt is dat jij niet goed genoeg bent. De gepropageerde oplossing die reclames je dan vervolgens bieden, is dat jij je gelukkiger zult voelen als je een bepaald product koopt. Uit de praktijk blijkt echter dat consumeren je niet gelukkiger maakt en je snel weer op zoek bent naar nieuwe producten om je innerlijke leegte op te vullen, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt. Het is krankzinnig, maar zo werkt het.
 
De mode- en modellenwereld zijn hoofdverantwoordelijk voor het vertekende ideaalbeeld van de vrouw. Ook hier is goed over nagedacht door de slinkse sociale manipulators. Het beeld van de vrouw is in de afgelopen honderd jaar namelijk omgevormd van een lichaam met gezonde rondingen naar een zo dun mogelijk lichaam zonder een greintje vet. Dit nieuwe anorexiale ‘schoonheidsideaal’ betreft een lichaamstype wat voor de doorsnee vrouw onmogelijk na te streven is en er dus voor zorgt dat zij zich altijd ontevreden over zichzelf zal blijven voelen.
 
Westerse vrouwen worden dus bewust ongelukkig gemaakt. Het is hoog tijd dat deze krankzinnige zelfbeeld manipulatie stopt. Maar zolang men zich niet beseft dat onze samenleving gevormd wordt door allerlei vormen van meedogenloze marketing en propaganda, zal het wereld- en zelfbeeld van vrouwen in onze samenleving ten negatieve beïnvloed blijven worden.  Pas zodra men door het web van manipulatie heen kan kijken, zal men beseffen dat geluk niet toe te schrijven is materiële middelen. Echter doen de grote geldwolven die profiteren van deze oplichterij er alles aan om er voor te zorgen dat men er achter komt dat écht geluk alleen vanuit je hart kan komen.

(Deze column schreef ik voor de cursus Journalistieke Vaardigheden die ik volgde aan de Universiteit)

Auteur: Julian Strengers

 


Bron: wacholland.org

Voeg toe aan: