Zoeken
 


Ziekte aangepraat door TV

Laatste wijziging: maandag 31 augustus 2009 om 09:20, 3600 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 31 augustus 2009


Hypeziektes bedreigen de gezondheidszorg in Nederland. Pillenfabrikanten kloppen via allerlei slimme marketingtrucs, met behulp van tv-spotjes, onschuldige kwaaltjes op tot serieuze aandoeningen en bestoken intussen de huisartsen met reclame voor geneesmiddelen tegen de ziekte.

Grote kans dat de arts het desbetreffende recept uitschrijft voor de patiënt, waarmee het commerciële doel voor de farmaceutische industrie bereikt is. Het TROS-programma Radar duikt vanavond bij de start van het nieuwe tv-seizoen in deze vorm van symptoomreclame. Erectiestoornissen, kalknagels, plasproblemen zijn slechts een paar voorbeelden van kwalen die het publiek worden aangepraat.

Presentatrice Antoinette Hertsenberg: "De regels tussen objectieve voorlichting over aandoeningen en reclame schieten schromelijk tekort. Radar laat zien hoe de farmaceutische industrie probeert consumenten in Nederland tot patiënt te maken."

De consumentenrubriek nam de proef op de som door zelf een kwaal in de markt te zetten, compleet met onderzoeksrapport, een professionele website en een gedegen pr-campagne. Hertsenberg: "We hebben winderigheid gebombardeerd tot ziekte. Het was verbazend te zien hoe simpel en kritiekloos de media inhaakten op het nieuws over onze nepkwaal. Radio-interviews, krantenberichten en tijdschriften verwezen naar de website, die in een week 4000 bezoekers trok. Er was een tv-dramaserie bereid de verhaallijnen aan te passen aan de kwaal winderigheid. Huisartsen lieten de folders toe in de wachtruimte. Wij maakten de campagne met een budget van 20.000 euro, de farmaceutische industrie heeft miljoenen tot haar beschikking."



Bron: kwaekervideos

Voeg toe aan: