Zoeken
 


Thailand voert censuur op

Laatste wijziging: maandag 20 april 2009 om 21:35, 1040 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 20 april 2009

De Thaise politie heeft dit weekend in het noorden en noordoosten van het land verscheidene radiozenders gesloten die het opnamen voor de “Rode Hemden”, de tegenstanders van de regering. Providers moesten ook de toegang tot 67 websites blokkeren, en dat kunnen er nog meer worden.

De Thaise regering greep al naar censuur toen ze begin vorige week de noodtoestand afkondigde om gewelddadige betogers van de straten van Bangkok te krijgen. Op 13 april werd de satellietzender D Station uit de ether gehaald, de spreekbuis van de Rode Hemden. Volgens de uitzonderingsmaatregelen mogen er geen berichten worden verspreid die de openbare orde in gevaar kunnen brengen. Maar nu komen de media ook onder vuur te liggen buiten de hoofdstad en de vijf aangrenzende provincies waar de noodtoestand nog van kracht is.

Buranaj Smutharakas, een woordvoerder van de regerende Democratische Partij, zegt dat de radiostations gesloten zijn “omdat ze gebruikt werden om mensen tot geweld aan te zetten.” De betogingen van de Rode Hemden tegen de vier maanden oude coalitieregering van premier Abhisit Vejjajiva ontaardden op 13 en 14 april in zwaar geweld. “De regering heeft een einde gemaakt aan de rode dolheid in Bangkok, maar de situatie blijft labiel. De regering stelt alles in het werk om te vermijden dat ze (de Rode Hemden) overgaan tot terrorisme en een gewapende verzetsbeweging vormen”, legt Buranaj uit.

Mensenrechtenactivisten zeggen dat er ook websites zijn geblokkeerd die geen partij kozen voor de Rode Hemden maar de gebeurtenissen in het land kritisch versloegen. Dat zou kunnen betekenen dat er nog meer websites geviseerd zullen worden.

Partijdige media

Veel Thaise media hebben zich laten meeslepen in het conflict tussen voor- en tegenstanders van de regering. De grote kranten en omroepen die de kant kiezen van premier Abhisit, blijven ongemoeid. “De kranten staan niet onder druk van de regering”, zegt een tv-journalist die niet wil worden genoemd. “Ze haten de Roden”. De grote tv-stations moeten wel op hun tellen letten. “Mijn baas kreeg van een machtig iemand te horen dat hij geen beelden mocht laten zien die slecht zouden zijn voor het imago van de regering of de militairen.”

Ubonrat Siriyuvasak, professor Communicatiewetenschap aan de Chulalongkorn Universiteit in Bangkok, verwijt veel gevestigde media dat ze op een eenzijdige en te regeringsgetrouwe manier verslag uitbrengen over het conflict. Volgens haar wordt er nauwelijks uitgelegd waarom de tegenstanders van de regering zo massaal op straat kwamen. Die vooringenomenheid heeft de betogers volgens Ubonrat nog kwader gemaakt. Ze hebben zich ook massaal gewend tot alternatieve radiozenders en websites.

Het is niet de eerste keer dat dergelijke alternatieve media in Thailand op de korrel worden genomen. Na de staatsgreep die in september 2006 de toenmalige premier Thaksin Shinawatra van de macht verdreef, werden er meer dan 300 lokale radio’s uit de ether gehaald, terwijl de grote media ongemoeid bleven. Toen heette het dat sommige lokale radio’s tweedracht zaaiden en misvattingen over de staatsgreep verspreidden.



Bron: ipsnews

Voeg toe aan: