Zoeken
 


Nu ook een mediacrisis?

Laatste wijziging: zondag 15 februari 2009 om 14:52, 1396 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
zondag 15 februari 2009

Na de klimaatcrisis en de kredietcrisis, hebben we nu ook te maken met een crisis in de media. En dan vooral in de nieuwsmedia. Die conclusie las ik in de nieuwsbrief van The Life Foundation. Deze organisatie, gespecialiseerd in menskunde, ziet journalisten vooral als boodschappers van doemscenario’s in plaats van ambassadeurs van hoop.

Volgens The Life Foundation zijn er veel alternatieven voor het eenzijdige, negatieve wereldbeeld die de media ons dagelijks voorschotelen. “We moeten afscheid nemen van alles wat is gebouwd op manipulatie en macht en een nieuwe wereld opbouwen vanuit kracht en verbinding. Alleen de media is veelal blind voor dit nieuws”, zo is te lezen in de nieuwsbrief.

Deze uitleg klinkt erg herkenbaar voor mij en met diezelfde verbazing ben ik vijf jaar geleden begonnen met wat nu is uitgegroeid tot Zinfo.nl. Vanuit die positie heb ik laatste jaren ook regelmatig contact met diverse media, van kranten tot persbureaus, en ik zie daar toch steeds meer openheid voor ander, meer positief nieuws.

Commerciële bedrijven, wat ook veel media tegenwoordig zijn, hebben altijd oog voor wat de klant wil en ze houden daarbij de huidige tijdgeest nauwlettend in de gaten. Daarom verbaast het me zo dat media de behoefte aan ander nieuws nog nauwelijks oppikken en vooral denken te scoren met leedvermaak. Ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid in de media is soms ver te zoeken terwijl deze sociale aspecten in andere branches al bijna ingeburgerd zijn.

Maar zelfreflectie blijkt niet de sterkst ontwikkelde eigenschap van journalisten. Ze zeggen wel dat er een grote kloof bestaat tussen politici en de burgers. Maar volgens mij is er net zo’n grote kloof tussen de nieuwsmedia en wat de mensen echt willen.

Toch biedt elke crisis ook weer kansen. Financieel gezien verkeren veel media, en met name kranten, momenteel in zwaar weer. Maar de teruglopende oplages en advertentie-inkomsten dwingen media nu om te vernieuwen, zich te onderscheiden en nog meer te focussen op wat de nieuwsconsument echt wil.

Hierdoor ontstaat er steeds meer interesse in aanvullende nieuwsproducten en ook voor serieus goed nieuws. De nieuwe Amerikaanse president Obama heeft dat al veel langer door: “De Verenigde Staten hebben hoop boven angst verkozen, en eenheid boven conflict.”

Dus ik zie deze mediacrisis vooral als grote kans om naast het bestaande nieuws ook aandacht te besteden aan gebeurtenissen die erg goed gaan in onze samenleving. Serieus goed nieuws en wat ik daar precies mee bedoel, kun je hier lezen. Achter de schermen praat ik met een aantal grote nieuwsmedia over deze nieuwe kansen. Mogelijk dat ik met hun ga samenwerken en ook workshops ga geven om media te stimuleren en te begeleiden hierin.

Orginele bron : Zinfo.nl



Bron: positiefnieuws.wordpress.com

Voeg toe aan: