Televisie en internet maken kinderen mentaal ziek. Het maakt kinderen ook materialistisch, wat ook hun relatie met hun ouders beïnvloedt. Dat beweert een Britse studie over de kindertijd, uitgevoerd door een organisatie die gesteund wordt door rechtse Britse partijen.
Wat je hebt
Britse min16-jarigen spenderen samen drie miljard pond aan kleren, snacks, spelletjes en tijdschriften. De schuld wordt bij de gewiekste marketing boys gelegd, die in reclame inspelen op 'peer pressure' of de druk die jongeren ondervinden om mee te zijn en erbij te horen. "Daarbij worden ouders afgeschilderd als idioten en wordt de boodschap meegegeven dat wat je hebt, bepaalt wie je bent."
Schoonheid & geld
"Televisieseries en soaps hebben een negatief effect op het zelfvertrouwen van jongeren en hun verwachtingspatroon. Ze kijken alleen naar mensen die er altijd beter zullen uitzien dan zijzelf, en die dingen kunnen doen en kopen die zijzelf nooit gaan kunnen doen of kopen. Het stimuleert ook het najagen van geld en schoonheid." Slechts een kwart van de kinderen krijgt de hulp die het nodig heeft om de mentale problemen te behandelen.
Tolerantie tegenover geweld
Ook het geweld in de media was de onderzoekers een doorn in het oog. Hoewel duidelijk is dat niet iedereen die gewelddadige spelletjes speelt of zulke films bekijkt, agressief wordt, versterkt het wel agressie in al agressieve of explosieve kinderen.
Bovendien groeit de tolerantie tegenover geweld als het vaak wordt gezien. Volgens de studie heeft dit ook een pejoratieve invloed op de familiale relaties, omdat er daardoor vaker conflicten ontstaan.
Seksualisering
Tot slot wordt ook de 'voortijdige' seksualisatie van de jeugd aangeklaagd. Teveel jongeren hebben te jong seks door de tv, al willen de onderzoekers wel toegeven dat ook andere factoren meespelen. "De toegenomen privacy omdat beide ouders werken, betere contraceptie, voorlichting en veranderde normen en waarden spelen ook een belangrijke rol." (edp)
Bron: hln
Voeg toe aan: