Zoeken
 


Reclame maakt ongelukkige kinderen hebberig

Laatste wijziging: dinsdag 28 augustus 2012 om 08:53, 3400 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
dinsdag 28 augustus 2012

AMSTERDAM - Ongelukkige kinderen die veel televisiereclames zien, worden materialistischer. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam dat in september in het Amerikaanse tijdschrift Pediatrics verschijnt.

De uitkomsten van het onderzoek verbazen de onderzoekers niet. Volgens hen geeft reclame de indruk dat spullen gelukkig maken en zijn kinderen die ongelukkig zijn vatbaarder voor dat idee.

Voor het onderzoek lieten de wetenschappers bijna vijfhonderd kinderen tussen de 8 en 11 jaar vragenlijsten invullen over materiële bezittingen, hun mate van tevredenheid over het leven en reclame.

Een jaar later werden dezelfde kinderen opnieuw bevraagd. Vervolgens werd bekeken op welke manier de variabelen elkaar beïnvloedden.

Materialisme

Uit het onderzoek blijkt verder dat materialisme bij kinderen niet leidt tot ontevredenheid. Die resultaten staan haaks op hetzelfde onderzoek onder volwassenen, waaruit blijkt dat materialisme wel de oorzaak kan zijn van ontevredenheid.

Volgens de onderzoekers werkt het effect van bezittingen anders bij volwassenen en kinderen omdat kinderen emotioneel nog sterk afhankelijk zijn van hun ouders.

De wetenschappers denken dat voor kinderen, ongeacht hoe materialistisch ze zijn, bezittingen minder belangrijk zijn dan een fijne gezinssituatie.



Bron: nu.nl

Voeg toe aan: