Reclame probeert 8-jarigen te brainwashen die nog geen rationele keuzes kunnen maken. De Britse journaliste Sue Palmer beweert dat reclamemakers onze kinderen misbruiken en dat ze gestopt moeten worden.
Gigantische budgetten
"Kinderen kunnen pas rationele keuzes maken eens ze ongeveer 10 jaar zijn. Voor die leeftijd laten ze zich voornamelijk leiden door hun emoties. In de kinderbranche is er veel geld te verdienen. Grote bedrijven schakelen de hulp van kinderpsychologen in en hebben er gigantische budgetten voor over. Blijkbaar is het ook de moeite waard. Ouders willen hun schuldgevoel over hun drukke carrière compenseren met cadeautjes", vertelt Sue Palmer.
Makkelijke prooi
Marketing guru James McNeal: "Kinderen zijn de meest ongesofisticeerde consumenten. Zij hebben het minste en willen daarom het meeste, een makkelijke prooi voor reclamemakers." Sue Palmer: "De laatste jaren vinden we steeds meer televisies en andere elektronische apparaten in kinderkamers. Goed gemaakte televisiespotjes, internetspelletjes, pop-ups en advertenties op sociale netwerksites zijn aan een opmars bezig. Ze vechten allemaal om de gunst van de kinderen en dit gebeuren vaak zonder dat de ouders dit beseffen."
Trainen
Sue Palmer: "Baby's van 6 maanden kunnen al getraind worden om te reageren op een logo. Als ze een schattig figuur verschillende keren op tv zien, kunnen ze dit ook in de supermarkt herkennen. Ze wijzen het product aan en de ouders kopen dit voor hen. Reclamemakers willen kinderen trouw maken aan een merk terwijl hun hersenen nog jong en kneedbaar zijn. Ook de talrijke roze spulletjes voor meisjes in de winkel spelen hier op in. Rond de leeftijd van drie beseffen kinderen van welk geslacht ze zijn. En vanaf dan vinden ze het ook belangrijk om tot een bepaalde groep te horen. Daarom is het voor meisjes zo moeilijk om te weerstaan aan de roep van het roze, of voor jongens om het lelijk te vinden."
Invloed
"Vroeger waren de grootste invloeden in het leven van een kind zijn ouders, familie en vriendjes. We kunnen aannemen dat de meeste van hen wel om het welzijn van het kind op lange termijn geven. Maar door de technologische veranderingen en de komst van televisie en internet krimpt hun invloed. De media hebben steeds meer invloed op de smaak en gewoonten van kinderen. Marketeers hebben niet het beste met hen voor, zij willen gewoon meer verkopen", vertelt Sue Palmer.
Stoppen
"Kleine meisjes moeten buiten spelen met hun vriendjes, hun fantasie de vrije loop laten, zich verkleden met oude spulletjes van mama. Ze moeten zelf kunnen kiezen welke rol ze spelen in hun toneeltjes, niet voor de televisie of computer gekluisterd zitten. Een kind moet niet leren hoe ervoor te zorgen dat mama het laatste nieuwse speeltje koopt. Marketeers maken kinderen klaar voor een leven van consumptie. Kinderreclame is immoreel en wij, de ouders, moeten ons best om dat te stoppen", besluit Sue Palmer. (ep)
Bron: hln.be
Voeg toe aan: