De wereld is in gijzeling. Sinds de kredietcrisis breiden de banken hun macht in sneltreinvaart uit door niet langer enkel de derdewereldlanden maar álle naties aan een wurgend schuldinfuus te koppelen. De fenomenale renteschulden verhalen overheden via belastingen op de burgers. Het doel is gecentraliseerde totaalcontrole. Het banksysteem is daarbij het fundament in de manipulatie naar een wereldregering met een wereldleger, wereldbank en wereldmunt. Nederland heeft steeds een sleutelpositie gehad bij de totstandkoming van de huidige deplorabele staat van de mensheid. Inmiddels is de situatie van Willem van Oranjes ‘pauvre peuple’ door de almaar opgestuwde staatsschulden daadwerkelijk pover. Mede dankzij zijn toedoen zitten we nu opgescheept met een parasitair systeem dat de wereld in een wurggreep houdt. Na de Tempeliers en Bank van Venetië: in deel III de volgende etappe op de weg van vrijheid naar wereldfascisme.
De verhuizing van de elite en het financiële wereldcentrum naar de Nederlanden
Verzwakt door pestepidemieën en de oorlog met het Ottomaanse rijk, waaraan Venetië uiteindelijk ten prooi valt, ontvluchten zij die het zich kunnen veroorloven in de veertiende en vijftiende eeuw de stad. Veel Noord-Italiaanse bankiers, handelaren en ambachtslieden vestigen zich in de Zuidelijke Nederlanden als in het thuisland de renaissance over haar hoogtepunt heen is. Vlaanderen komt door deze toevloed van talent en geld tot grote bloei. De renaissance in de Nederlanden begint. De enorme economische bloei is duidelijk te zien aan de rijkdom die het geëmigreerde bankiersechtpaar Arnolfini omringt in het wereldberoemde dubbelportret minutieus geschilderd te Brugge door Jan van Eyk. Arnolfini, geboren in een rijke handels- en bankiersfamilie uit Lucca, is een agent van de Medici familie, leverancier van pausen, prinsen en bankiers en behorend tot de zwarte adel. Brugge is vanaf de dertiende tot en met de vijftiende eeuw een internationaal handelscentrum en groeit na Venetië uit tot het financiële centrum van Europa met vele bankiers en kooplieden uit Venetië en Genua. Ook de Medici familie heeft er een belangrijk filiaal.
Na de val van Antwerpen in 1585 trekken de handelaren, bankiers en ambachtslieden naar de Noordelijke Nederlanden en geven daar de aanzet tot de Gouden Eeuw. Deze Italiaanse invloed is goed te zien aan de ontwikkeling van het “Faience de Delft” – genoemd naar de Noord Italiaanse stad Faenza waar dit aardewerk oorspronkelijk vandaan komt – beter bekend als het ‘oer Hollandse’ Delfts Blauw dat aan het begin van de zeventiende eeuw in kleurstelling en exotische patronen nog geheel mediterrane kenmerken vertoont. De Venetiaanse invloed vinden we onder meer terug in het zeventiende eeuwse glaswerk dat helemaal in Venetiaanse trant is vervaardigd: “a la façon de Venise” en kristalhelder is in tegenstelling tot het groenige glas waar tot dan toe roemers en berkemeiers van worden geblazen.
Bron / Lees verder: Anarchiel.com
Voeg toe aan: