Een opmerkelijk bericht van het researchfront van nieuwe militaire technologie: Defensie wetenschappers in Groot Brittannië ontwikkelen een elektromagnetisch krachtveld, waarmee inkomende vijandelijke projectielen kunnen worden afgeweerd. Het systeem doet denken aan de bekende Star Trek science-fiction series, waarin ruimteschepen door een zogenaamd 'force field' worden beschermd tegen vijandelijk vuur.
Tanks en andere militaire voertuigen zullen in de toekomst worden uitgerust met speciale bepantsering, die door middel van een elektrische 'schok' of pulse raketten, granaten en andere munitie zal kunnen afstoten.
Onderzoekers aan het Britse Defence Science and Technology Laboratory (DSTL) beweren dat het mogelijk is om een materiaal dat bekend staat als 'supercapacitors' te integreren in de bepantsering van een voertuig, waardoor deze gaat functioneren als een gigantische batterij. Zodra het voertuig door vijanden onder vuur wordt genomen, wordt de energie in de supercapacitor razendsnel overgebracht op de metalen bepantsering aan de buitenkant voertuig, waardoor er een sterk electromagnetisch veld ontstaat.
Onderzoekers aan het Britse Defence Science and Technology Laboratory (DSTL) beweren dat het mogelijk is om een materiaal dat bekend staat als 'supercapacitors' te integreren in de bepantsering van een voertuig, waardoor deze gaat functioneren als een gigantische batterij. Zodra het voertuig door vijanden onder vuur wordt genomen, wordt de energie in de supercapacitor razendsnel overgebracht op de metalen bepantsering aan de buitenkant voertuig, waardoor er een sterk electromagnetisch veld ontstaat.
De wetenschappers van het project geloven dat hierdoor een tijdelijk krachtveld ontstaat waardoor inkomende projectielen kunnen worden afgeweerd. Alhoewel het afweerscherm slechts een fractie van een seconde zal bestaan, kan door een correcte timing voorkomen worden dat bijvoorbeeld een granaat, die ontploft als kontakt wordt gemaakt met het doelwit, zijn doel bereikt. De supercapacitor kan daarna razendsnel weer worden opgeladen om een volgende aanval af te slaan.
'Je zou denken dat hier enorme hoeveelheden energie voor nodig zijn, maar wij hebben ontdekt dat het met verrassend lage hoeveelheden elektrische kracht kan worden bereikt,' aldus professor Bryn James, hoofd van een afdeling van het DSTL. Volgens hem kan de 'elektrische' bepantsering ervoor zorgen dat het gewicht van militaire voertuigen en tanks, die nu nog dikke lagen bepantsering nodig hebben, fors kan worden gereduceerd.
'De huidige bepantsering bestaat feitelijk gewoon uit een massa metaal. Granaten kunnen zich echter al door meer dan 30 centimeter dik staal heen boren. Voldoende bescherming daartegen maakt voertuigen extreem zwaar. Het grootste voordeel van elektrische bepantsering is dus dat het in vergelijking zeer licht kan zijn.'
Wel moeten er tevens zeer geavanceerde detectiesystemen worden ontwikkeld, zodat de elektrische afweerschok op precies het juiste moment afgegeven wordt om een raket of granaat tegen te houden. Het nieuwe systeem zou zeer geschikt zijn voor bescherming tegen bermbommen, die bijvoorbeeld worden gebruikt door de opstandelingen in Irak en Afghanistan. De huidige militaire voertuigen kunnen onmogelijk op iedere plek van zware bepantsering worden voorzien, maar het nieuwe supercapacitor materiaal kan wél als een volledig beschermde huls om het voertuig worden aangebracht.
Het DSTL heeft reeds een eerdere versie van het elektrische afweerscherm ontwikkeld, waarbij de uit verschillende lagen bestaande bepantsering bij het moment van impact van een vijandelijk projectiel onmiddellijk een elektrisch veld genereert, waardoor voorkomen wordt dat het projectiel zich volledig in het voertuig boort. Hierdoor wordt het voertuig aan de buitenkant beschadigd, maar blijven de soldaten in het voertuig ongedeerd. Al bij een test in 2002 bleek dat een infanterievoertuig op deze manier slechts minimaal beschadigd wordt en verschillende granaataanvallen kan overleven.
Door het nieuwe krachtschild worden militaire voertuigen in de toekomst niet alleen lichter, goedkoper, flexibeler, sneller, wendbaarder en makkelijker te produceren, maar worden ze ook nog eens een stuk duurzamer en veiliger.
Xander
Xander
Bron: Telegraph Technology
>
Bron: xandernieuws
Voeg toe aan: