Het aanpakken van online auteursrechtenschenders - zoals dagblad Trouw doet in samenwerking met Cozzmoss - is een heilloze weg voor kranten.
Met een dergelijke strategie schiet je jezelf uiteindelijk in de voet, betoogt Erwin Blom op Webwereld. Internet draait volgens Blom om delen en dat houd je tegen door iedereen aan te pakken die content van je overneemt.
“Denkt Trouw dat de site van de krant zelf daardoor meer bezoek krijgt? En er dus meer geld aan advertenties binnenkomt? Vergeet het. De inhoud van Trouw raakt zo opgesloten en blijft beperkt tot de eigen wereld.” Blom meent dat Trouw een voorbeeld kan nemen aan The New York Times en The Guardian die hun inhoud via API’s ter beschikking stellen aan de rest van de wereld.
Gerbert van Loenen, adjunct-hoofdredacteur van Trouw, is het niet met Blom eens. Het handhaven van auteursrechten heeft wel degelijk zin. “Wat Trouw wil bereiken, is links”, zo schrijft hij in een reactie. “Als iedereen die nu nog onze productie kopieert voortaan alleen de eerste alinea overneemt en dan een link plaatst naar het volledige artikel op onze site, trekken wij bezoek en stijgen we in ranking. Zo verdienen we de kosten van onze productie terug.”
Bron: denieuwereporter
Voeg toe aan: