EU wil in 2014 tolsysteem personenwagens in heel Europa

Laatste wijziging: donderdag 31 maart om 08:57, 4233 keer bekeken
 
Groningen, donderdag 31 maart 2011

Waar u straks ook gaat in Europa, de camera's zullen u volgen.

 
Het huidige CDA/VVD/PVV gedoogkabinet voelt er niets voor, maar het komt er waarschijnlijk toch: een electronisch tolsysteem voor alle voertuigen in heel Europa. Het begint al volgend jaar met het vrachtverkeer en vanaf 2014 zijn alle personenwagens aan de beurt (1). Daarnaast worden er een groot aantal maatregelen ingevoerd om het autorijden zo duur en onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Onder het mom van de wetenschappelijk aangetoonde drogreden 'Co2' wil de EU de uitstoot van dit volstrekt ongevaarlijke natuurlijke gas halverwege deze eeuw met 60% hebben verminderd. Om dit te bereiken moet 60% van het goederenverkeer dat meer dan 300 kilometer moet afleggen van de weg het schip en het spoor op, waar de Europese regenten in Brussel € 1,5 biljoen voor uit willen trekken om dit te verbeteren. Zo wordt er tot 2020 € 550 miljard gestoken in onder andere hogesnelheidslijnen, en 30 jaar later moeten alle belangrijke luchthavens op het spoor zijn aangesloten. Het vliegverkeer moet voor 2/5 overschakelen op het kostbare landbouwgronden opslurpende biobrandstof.

Wie gaat dat allemaal betalen? Hoofdzakelijk u en ik, de autorijder. Om al deze plannen te financieren komt er vanaf 2014 bovenop de nationale lasten een Europees electronisch tolsysteem. Ook moeten de lidstaten hogere belastingen en transportheffingen doorvoeren om de kosten van wegenbouw en geluids- en milieumaatregelen te betalen. Overigens is in Nederland het hele wegennet al meerdere malen betaald uit de geheven nationale belastingen en accijnzen.

 Wat we er voor terug krijgen zijn dus fors hogere lasten -zeker voor de dieselrijders- en flinke beperkingen. Al in 2030 moet het aandeel conventioneel aangedreven voertuigen in de grote Europese steden gehalveerd en het openbaar vervoer nagenoeg Co2-vrij zijn. In 2050 mag geen enkele benzine- of dieselauto meer de stad in en zijn de Europese binnensteden alleen nog toegankelijk voor elektromotoren. In datzelfde jaar moet minstens de helft van al het personenverkeer over grotere afstanden dan 300 kilometer per spoor plaatsvinden.

De plannen zijn opgesteld door de Europese Commissie, oftewel de Europese versie van de 'Opperste Sovjet', de niet-gekozen autoritaire ware machthebbers van de EU. Dat betekent dus naar alle waarschijnlijkheid dat de plannen zullen worden uitgevoerd, of er nu protesten tegen komen of niet. Het enige wat de Europese dictatuur in Brussel nog kan stoppen om onze levens nog meer te controleren, te dicteren en te bepalen is het uiteenvallen en/of de instorting van deze hele onzalige Unie. Voor de vrijheid van de Europese burgers en het kleine restje soevereiniteit dat onze landen nog over hebben kan dit niet snel genoeg gebeuren.
 
 
Xander
 


Bron: xandernieuws.punt.nl