Zoeken
 


Consumenten niet bedonderen

Laatste wijziging: donderdag 4 december 2008 om 22:06, 3104 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
donderdag 4 december 2008

Consumenten lijden jaarlijks 579 miljoen euro schade door' oneerlijke handelspraktijken' Volgens PvdA-staatssecretaris Heemskerk toont dit aan dat de onlangs aangenomen Wet Oneerlijke Handelspraktijken geen overbodige luxe is om de consument te beschermen. Wel wijst hij erop dat het belangrijk is dat consumenten ook echt een klacht indienen.  

Ruim twee miljoen consumenten zijn in het afgelopen jaar slachtoffer geworden van minimaal n oneerlijke handelspraktijk. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Consumentenautoriteit is uitgevoerd naar de aard en omvang van oneerlijke handelspraktijken in Nederland. Twee op de drie Nederlanders van 18+ is in het afgelopen jaar voor minimaal n oneerlijke handelspraktijk benaderd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om zogenaamd gratis producten, misleidende gezondheidsclaims, misleidende loterijen, ongevraagde toezendingen of  piramideconstructies. Opvallend is dat de meerderheid van de consumenten, of ze nu doelwit of slachtoffer waren, geen actie onderneemt naar aanleiding van hun ervaring.

Volgens Heemskerk, die het rapport in ontvangst nam, toont het onderzoek aan dat de onlangs aangenomen Wet Oneerlijke Handelspraktijken geen overbodige luxe is om de consument te beschermen. Met deze nieuwe wet kan de Consumentenautoriteit hard optreden tegen dit soort praktijken. Zo kan zij boetes opleggen tot 450 duizend euro per overtreding. Heemskerk: 'Belangrijk daarvoor is wel dat consumenten klachten ook echt melden via consuwijzer.nl. Alleen op basis van klachten kunnen overtreders echt worden aangepakt.'

PvdA Tweede-Kamerlid Mei Li Vos reageert: 'Het blijft schokkend om te lezen dat consumenten nog zo vaak bedonderd worden. De nieuwe wet zal aan de meeste ellende een einde maken. Consumenten kunnen hun bijdrage leveren aan het bestrijden van deze boevenpraktijken door zaken wel te melden. Maar ook door zelf goed op te letten. Als iemand je belt met een geweldig aanbod, vraag je dan altijd af voor wie dat nou geweldig is: voor jezelf of degene die je belt. En je kunt altijd nee, zeggen, of zeggen dat je er nog even over wilt nadenken.



Bron: Allepersberichten.nl

Voeg toe aan: