Jij bent uniek

Laatste wijziging: zondag 25 januari om 21:04, 3903 keer bekeken
 
Groningen, zondag 25 januari 2009

 

In de hedendaagse maatschappij worden we steeds kritisch bekeken. Door onze vrienden, familie, partner, werkgever en ga zo maar door. En waar worden we dan meestal op aangesproken? Op onze zwakheden. Ieder sollicitatiegesprek bevat dan ook de vraag: wat zijn je zwakke/ontwikkelpunten?

Ontwikkelpunten

Er wordt van ons verwacht dat we ons steeds blijven ontwikkelen. En dan kunnen we drie kanten op: 1. zwakheden wegwerken, 2. je sterke punten verder ontwikkelen, 3. allebei doen.

De meeste nadruk gaat vaak uit naar de eerste, zwakheden wegwerken. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de respondenten gelooft dat het wegwerken van zwakheden essentieel is voor de persoonlijke ontwikkeling. Maar is dat wel zo verstandig? In een indrukwekkend kort maar krachtig werkje, benadrukt David Rendall dat je beter helemaal niets aan je zwakheden kunt doen. Je zwakheden zijn vaak je sterkste punt.

Zwakheden zijn vaak je sterkste punt

Er zijn voorbeelden te over waarbij mensen succes hebben niet ondanks hun zwakheden, maar juist dankzij die zwakheden. Alexander Fleming (de uitvinder van peniciline) en Albert Einstein waren chaoten. Maar uit de chaos creeerden zij (soms per ongeluk) de mooiste dingen. Mensen met dyslexie (10% van de bevolking) hebben opvallend vaak een eigen zaak (35% van de eigenaren van een middelkleine zaak is dyslektisch). Richard Branson en Tom Cruise zijn/waren dyslektisch. Onder miljonairs zijn mensen met enige vorm van een handicap oververtegenwoordigd. Zijn boodschap is dan ook:

1. Er is niets mis met jou: zwakheden zijn belangrijke aanwijzingen voor je krachten.

2. Je behaalt succes in die situaties waarin je zwakheden optimaal tot hun recht komen: zoek situaties, een baan, omstandigheden, waarin behoefte is aan jouw specifieke ‘zwakte’.

3. Je zwakte maakt jou uniek.

We worden vaak verleid om all-rounder te worden. We moeten overal goed in zijn. En hoewel we dat soms dagelijks in enige vorm horen is de werkelijkheid anders. De Aldi levert geen service, lange rijen voor de kassa, dozen waar je producten zelf uit moet pakken, maar hun prijs is wel de laagste. Zouden zij beter presteren als ze hun zwakte (geen service) wegwerken? Nee, want dat gaat ten koste van hun kracht en beter dan de Albert Heijn (die de omgekeerde kracht-zwakte balans kent) worden ze toch niet. Zou Pisa zo druk bezocht worden als de gelijknamige toren perfect recht stond? Nee, de zwakte van de toren (hij staat uit het lood) is tevens zijn grootste kracht.  En toch is tot twee keer toe (en misschien vaker) geprobeerd de toren recht te zetten.

Van de toren van Pisa leren we dat:

1. mensen gaan naar de toren kijken om zijn unieke zwakte (hij staat scheef). Niet ondanks zijn zwakte, maar juist dankzij. De zwakte maakt de toren uniek in zijn soort en trekt van eenieder de aandacht.

2. De zwakte wegwerken (de toren recht zetten) zou de uniciteit van de toren teniet doen. En hij wordt daardoor echt niet mooier of beter dan andere torens. De zwakte wegwerken maakt de toren tot oninteressante eenheidsworst. En toch proberen we het steeds weer.

3. Pogingen om zwakheden weg te werken falen meestal.

4. Het is het waard om de zwakheden te behouden (de huidige scheve stand te behouden).

5. Mensen zullen altijd proberen om jou in het gareel (rechtop) te krijgen, om normaal te zijn, om niet afwijkend te zijn. Besteed geen aandacht aan hen. Vraag aan hen gewoon of zij de halve wereld zouden afreizen om een perfect rechtopstaande en normale toren van Pisa te gaan bekijken.

Hoe gebruik je jouw zwakheden

Bedenk wat jouw zwakke punten zijn. Ben je chaotisch, inflexibel, koppig, emotieloos, onverantwoordelijk, saai, intimiderend, arrogant, ongeduldig?

Wat is van die zwakte de positieve tegenhanger. In de voorbeelden: creatief, georganiseerd, toegewijd, kalm, avontuurlijk, verantwoordelijk, assertief, groot zelfvertrouwen, gepassioneerd.

Vervolgens kun je bedenken hoe je de positieve tegenhanger van je zwakte optimaal kunt benutten. In welke baan, in welke werksituaties is jouw zwakte juist een kracht. Wanneer is het niet erg om geen service te verlenen, wanneer is het niet erg om duur te zijn, wanneer is het niet erg om scheef te staan?

Als je die vraag kunt beantwoorden en jezelf in een situatie weet je brengen dat jouw eigen zwakten en krachten optimaal tot hun recht komen, dan kun je presteren door gewoon jezelf te zijn. En wat wil je nou nog meer?

Het voorgaande artikel is gebaseerd op het e-book van David Rendall getiteld “The freak factor”. Dit boek is gratis te downloaden via deze link.



Bron: optelsom