Zoeken
 


Geld WNF vooral op aan reclame

Laatste wijziging: woensdag 15 augustus 2012 om 08:46, 1411 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
woensdag 15 augustus 2012

AMSTERDAM - Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en zijn moederorganisatie WWF geven veel minder geld uit aan natuurbeschermingsprojecten dan ze beweren. Het goede doel geeft daarentegen enorm veel geld uit aan reclame en marketing. Dat staat in een rapport van de Groene Rekenkamer.

Volgens de Groene Rekenkamer, die de financiële handel en wandel van milieuclubs kritisch doorlicht en plannen van overheden narekent op het rendement per euro, misleidt de natuurclub de boel.

Volgens het WNF gaat 81 procent naar natuurbescherming. De Groene Rekenkamer zegt dat het slechts om 55 procent gaat. De natuurbeschermingsorganisatie zou een rookgordijn opwerpen. „Bijna alle activiteiten bij het WNF heten natuurbescherming”, zegt onderzoeker Rypke Zeilmaker. „Campagnes en advertenties die de WNF-visie vermarkten en het promoten van WNF-initiatieven vallen er allemaal onder. Volgens de definitie beschermt het WNF dus ook de natuur als er met kinderen wordt geschaatst op de Jaap Edenbaan, gekleed in ijsbeermutsen en -pakken, onder de campagnetitel ’IJsbeer In Nood’.

In een reactie stelt een WNF-woordvoerster dat alle jaarrekeningen door accountants zijn gecontroleerd. „En er zijn zware criteria gesteld aan hoe we rapporteren. Maar posten als publiciteit en personeelslasten worden zeker wel gezien als natuurbeschermingswerk. Marketing en communicatie zijn essentieel voor ons.”

Noot redactie:

U gelooft nog steeds dat al deze goede doelen echt goed zijn? schijnheiligheid ten top.



Bron: telegraaf.nl

Voeg toe aan: