Zoeken
 


Het project The World in a Shell van kunstenaar Hans Kalliwoda naar Botswana

Laatste wijziging: maandag 14 mei 2012 om 09:39, 3830 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 14 mei 2012

The World in a Shell ziet eruit als een ruimteschip. Het onderzoekt inhoeverre technologie bij kan dragen aan het oppakken van een mobiele en energie-onafhankelijke levensstijl.

De eerste bestemming van The World in a Shell buiten Nederland is de Kalahari woestijn in Botswana. De Kalahari woestijn wordt beschouwd als de wieg van de mensheid. Van hieruit begon de Homo Sapiens ofwel de ‘Moderne Mens’ zich te verspreiden over de aarde. Hier vind je de rotsschilderingen en kunstvoorwerpen van de ‘San’ ofwel de Bosjesmannen. Die zijn zo’n 70.000 jaar oud en getuigen van goed ontwikkelde jager-verzamelaarscultuur. Opsporings- en jachttechnieken waren goed ontwikkeld. In een droog gebied zag (en ziet) de San waar het water is. Hun begrip van omringende natuur is diep en doorleefd. Op deze manier slaagden zij er duizenden jaren erin om zichzelf te onderhouden. Ze creëerden een van de meest uitgesproken duurzame culturen op onze planeet.

Wat kan een high-tech project toevoegen een volk dat bezig is uit het Stenen Tijdperk te stappen?

Je kunt het vergelijken met een circus dat naar de stad komt. The World in a Shell kan zich – als educatief gereedschap – transformeren in een bioscoop, een bibliotheek, een conferentiecentrum, een filmstudio en een podium voor voorstellingen. Maar het kan ook functioneren als een ruimte voor gastvrijheid. Op technologisch gebied onderzoekt The World in a Shell de grenzen van de decentralisatie van energieproductie. In het kader van het belang dat het project hect aan autonomie en mobiliteit maakt het gebruik van nieuwe media componenten en het Internet. Aan de basis van het project ligt de wens kennis te verzamelen, informatie te verspreiden en een kruisbestuiving van ideeën te doen ontstaan. De Kuru Development Trust en de D’Kar Trust in Botswana verwelkomen het project.

Hoe functioneert The World in a Shell in the middle of nowhere?

Als The World in a Shell, WiaS, eenmaal is uitgepakt, heeft het 110 m2 aan vloeroppervlak; als het weer wordt ingepakt kan het in een standaard 20' scheepscontainer. Het staat op zichzelf en hoeft niet verankerd te worden. Het is zo ontworpen dat het windkracht 12 kan weerstaan; het materiaal van de koepeltent met tweevoudige membranen werkt bijzonder isolerend. Het interieur bestaat uit een Lego-achtig kubus-systeem, die op– en in elkaar gezet kunnen worden voor energie, water en zuurstof. Ieder van de 90 kubussen heeft een afzonderlijke functie, maar ze kunnen – al naar gelang de wensen - in verschillende configuraties bij elkaar gebracht worden.

Er is een kabel ontwikkeld met special verbindingspunten, om de kubussen meteen te voorzien van AC en DC stroom en data. Dit nieuwe energiesysteem is ontworpen voor een hybride energievorm, waarbij gebruik gemaakt wordt van zonne- en windenergie. De tweevoudige opslagcapaciteit bedraagt 32 x 200 amp. Daarvoor worden worden ‘gel’ batterijen gebruikt. Daarnaast is er in enkele kubussen een waterrecycling system, zodat er geschikt water is om te koken en water voor de sanitaire behoeften. Het geheel maakt voor het transport gebruik van een hydraulische technologie met een voltage van 380.

Als we de toegepaste technologie in een breder perspectief zetten: alleen producenten van militaire technologie en ruimtebedrijven concurreren met dit mobiele, compacte en veelzijdige system. Waarbij de sterke punten ten aanzien van deze concerns zijn: aandrijving door duurzame energie, een korte aanvoerlijn door het gebruik van vervangbare onderdelen, verplaatsbaarheid van de eenheid met gebruik van lokale infrastructuur en een grote rol voor de esthetica.

Welke rol speelt kunstmatige intelligentie?

Meer dan 100 ingebouwde sensoren monitoren alles wat betreft wind-, zone-, temperatuur en vochtigheidpeil van de energieconsumptie van de kubussen van de World in a Shell – d.w.z. koelkasten, vriezers, voedselvoorziening, multimedia onderdelen, het weerstation etc. De analoge energie-infrastructuur heeft een digitale tegenhanger, die het voor de WiaS mogelijk maakt van afstand bestuurd te worden. Wetenschappers worden uitgenodigd om mee te werken aan deze ‘open source’ experimentele speelplaats, bijvoorbeeld om de coördinatie van de mens met intelligente systemen onder ‘live’ condities te onderzoeken. Het doel is het ontwikkelen en testen van algorithmes om het energie-management systeem te verfijnen voor verschillende klimatologische omstandigheden. We zijn er al in geslaagd om 48-uurs weersvooruitzichten te integreren. Dit maakt de weg vrij voor een verdere ontwikkeling naar een zelflerend systeem, dat voldoende intelligentie heeft voor een slimme regulering van de energieconsumptie zodat de energiereserves vergroot worden.

Als we bijvoorbeeld de energieconsumptie patronen evengoed kennen als de binnenkomende energie, kan het systeem de energie op een goede manier verdelen, waarbij niet-essentiële kubussen een gereduceerde hoeveelheid energie krijgen of zelfs afgesloten worden van energie. De gebruiker kan directe keuzes maken, bijvoorbeeld de temperatuur van de koelkast verhogen van vier naar zeven graden, ’s avonds een film bekijken of ’s morgens een hete douche nemen. Deze informatie is ook toegankelijk voor het publiek op de website van The World in a Shell, www.worldinashell.net

Hoe startte dit project en wanneer?

De Blindpainters Foundation heeft vanaf 2001 al zijn inspanningen aan dit project gewijd. Kunstenaar Hans Kalliwoda werkte intensief samen met een groot aantal ingenieurs en onderzoekers van de Technische Universiteit Delft en de faculteit Natuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Steun voor het project kwam er van het Nederlands Architectuur Instituut; de Algemeen Secretaris van de van de UNESCO nam het project onder zijn hoede en daarnaast was er steun van 75 fondsen en sponsors. Recent stond The World in a Shell – als expositie en als performanceruimte – in Amsterdam in de Westergasfabriek en in Rotterdam, bij het Nederlands Architectuur Instituut.

Wat hebben een Fries en een San gemeenschappelijk?

Het zijn beide populaties die recent zijn ondergebracht binnen bepaalde grenzen die niet precies overeenkomen met de oorspronkelijke afkomst van de bevolkingsgroepen. Maar ze kennen beide artistieke uitingen en hebben een schat van kennis met genoeg potentie om aan het internationale publiek te laten zien. Zowel de Friezen als de San hebben een gezonde sociale cohesie een positief leefklimaat. Deze geërfde “levensfilosofie” heeft voor het afzonderlijke individu veel goede effecten. Het achterhalen en verspreiden van deze kennis is een belangrijke factor om het systeem gezond en duurzaam te houden en dat betreft meer dan de technologie. Recent heeft de Universiteit van Gabarone een programma gestart om de medicinale eigenschappen van de lokale Kalahari flora en fauna in kaart te brengen. Dat doet ze zowel door het ondervragen van de ouderen en door het vastleggen van eigenschappen in het laboratorium. Zo ontstaat een nieuwe ‘hybride’ kennis.

Wat wil het project bereiken?

The World in a Shell is een belichaming van de filosofie ‘reduceer, ten einde uit te breiden’, gecombineerde met het Fluxus’ idee om de wereld in te pakken in een koffer. Daarnaast creëert het een tijdelijke autonome ruimte , met voldoende plaats voor een gezonde dosis anarchie. Het is de bedoeling dat The World in a Shell diverse culturen zal gaan bezoeken in de diverse klimaatszones van deze wereld. De meesten ervan bevinden zich in de buurt van Wereld Cultureel Erfgoed sites van de UNESCO.

Het project zal onderzoek uitvoeren, waarbij de kunstenaar nauw samenwerkt met de verschillende gemeenschappen. De resultaten van dit samenwerkingsproject zullen inzicht verschaffen in de vreugde en vrees, in de kijk op het leven van iedere bevolkingsgroep, zaken die dat door iedereen begrepen en nagevoeld kunnen worden. Tegelijkertijd functioneert WiaS als een laboratorium voor onderzoek waar algorithmes worden geformuleerd en getest om de bestaansmogelijkheden voor individuen in verschillende omstandigheden en verschillende klimaatzones te verbeteren.

Hoe kunnen we als bedrijf of instelling aan het project meedoen?

Er zijn verschillende manieren om meet te doen en om van dit project te profiteren. Afgezien van de mogelijkheden van de gebruikelijke marketingstrategieën als het tonen van een logo of het vermelden van de naam, bieden we op maat gemaakte relatiemarketing programma’s aan. Dat varieert van workshops voor medewerkers tot bijzondere en onvergetelijke ervaringen op het gebied van teambuilding en survivaltechnieken in prachtige omgevingen. Eerder heeft de kunstenaar als ‘artiest/consultant’ gewerkt met de TU Delft, waarbij verschillende projecten van studenten van diverse faculteiten in het grote WiaS-project structureel ingebouwd werden. Het ging daarbij niet alleen om wetenschappelijke uitkomsten, of om onderwijs alleen, maar ook om het samenwerken van verschillende faculteiten ten behoeve van de samenleving. Daarnaast bieden we speciale events aan in The World in a Shell, in het kader van toekomstige exposities, bijvoorbeeld in het Stedelijk Museum en het Tropen Instituut om datgene wat in Botswana ontwikkeld is aan het publiek te tonen. We roepen de lezers op hun ideeën naar ons te mailen. Mail naar info@worldinashell.net of neem contact op met Walter van Teeffelen, mob. 06-16622663.

Bron: http://www.worldinashell.net/

Walter van Teeffelen: www.avantiproductions.nl



Voeg toe aan: