Zoeken
 


Doorvoering zwarte doos in auto

Laatste wijziging: maandag 11 juli 2011 om 16:37, 2059 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 11 juli 2011

Zorgverzekeraar Univé heeft laten weten dat zij haar klanten vrijwillig zover wil krijgen om de zwarte doos in hun auto te laten plaatsen. Eerder werd al gemeld dat het beoogde doel van de zwarte doos in de auto was om de gereden kilometers van leaseauto’s nauwkeurig bij te kunnen houden. Nu wordt ook het belang van de veiligheid van de autobestuurder onderstreept.

Ongelukken

Het zwarte kastje houdt dus niet alleen het rijgedrag van de autorijder bij, maar het is ook bedoeld om in het geval van een ongeluk de hulpdiensten te alarmeren. Met dit systeem zou dus het aantal ongelukken en daarmee ook de premie naar beneden kunnen. Het kastje belt de alarmcentrale wanneer er sprake is van een aanrijding. Bij niet al te hevige klappen krijgt de bestuurder een telefoontje om te checken of alles nog in orde is. Wanneer de airbag afgaat, wordt de alarmcentrale automatisch naar de plek van het ongeluk gestuurd.

Zwarte doos opgenomen in autoverzekering

De Europese Unie wil vanaf 2015 de zwarte doos in elke nieuwe auto hebben. De EU heeft uit eerdere onderzoeken geconcludeerd dat de algemene introductie van de zwarte doos 2500 verkeersdoden zou schelen. Dit komt neer op een vermindering van zes procent. Tot op heden is de zwarte doos nog niet algemeen doorgevoerd omdat er nog werd gediscussieerd over de technische standaarden van de apparatuur. Univé wil vanaf nu deze apparatuur dus al aanbieden aan haar klanten. Klanten betalen de normale premie voor hun autoverzekering met daarbovenop nog een toeslag van zes euro per maand.

Rijgedrag

De zwarte doos verzamelt dus ook gegevens van het rijgedrag van de automobilist. Het doel van deze data is de automobilist te confronteren met zijn of haar rijgedrag en deze op een positieve manier beïnvloeden. De verzekeraar heeft al aangegeven dat de informatie voortkomend uit de zwarte doos niet kan worden gebruikt in geval van een ongeluk om de schuldvraag vast te stellen.

Noot redactie:

Er komt een tijd en dan worden we public enemy number one.... Ik zal blijven rijden in mijn auto zonder een blackbox... ik blijf autorijden zonder een extra examen te doen als mijn rijbewijs verlengt moet worden... het wordt straks allemaal wat... pffff.. 1 ding... ik doe daar niet aan mee punt nl .. De grens van tolerantie is bijna bereikt... en dan ?



Bron: autorijden.nl

Voeg toe aan: