Zoeken
 


Voeding: Mythes en waarheden

Laatste wijziging: zondag 18 juli 2010 om 12:14, 3881 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
zondag 18 juli 2010

 Mythe: Hart- en vaatziekte wordt veroorzaakt door de consumptie van cholesterol en verzadigd vet van dierlijke producten.

Waarheid: Toen hart- en vaatziekte in Amerika snel toenam tussen 1920 en 1960 nam de Amerikaanse comsumptie van dierlijk vet af, maar de consumptie van transvetten en industrieel bewerkte plantaardige vetten nam dramatisch toe.

Wat is er verkeerd aan door de overheid aanbevolen voeding?

“Vermijd verzadigde vetten”

Verzadigde vetten spelen een belangrijke rol in het lichaam. Ze verstevigen de celwanden, bevorderen het gebruik van essentiele vetzuren in het lichaam, versterken het immuunsysteem, en dragen bij tot de vorming van sterke botten. Verzadigde vetten veroorzaken geen hart- en vaatziekte. Verzadigde vetten zijn juist het voorkeursvoedsel voor het hart. Omdat je lichaam verzadigde vetten nodig heeft, vervaardigt het deze indien nodig zelf uit koolhydraten en overmatige eiwitten.

“Eet niet te veel cholesterol”

Cholesterol in de voeding draagt bij aan de stevigheid van de darmwand en helpt baby’s en kinderen om gezonde hersenen en een gezond zenuwsysteem te ontwikkelen. Cholesterolbevattend voedsel voorziet ook in vele andere belangrijke voedingsstoffen. Alleen geoxideerd cholesterol, dat in de meeste poedermelk wordt gevonden, draagt bij aan hartziekte. Poedermelk wordt voor 1 tot 2 % aan de melk toegevoegd.

“Gebruik meer meervoudig onverzadigde olie”

Grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde oliën dragen bij aan kanker, hartziekte, autoimmuunziektes, leerstoornissen, darmproblemen en vroegtijdige veroudering. Het gebruik van grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde olie is nieuw in het menselijk voedingspatroon, als gevolg van het moderne gebruik van commerciële vloeibare plantaardige olie. Zelfs olijfolie, een enkelvoudig onverzadigd vet dat als gezond wordt beschouwd, kan onevenwichtigheden op cellulair niveau veroorzaken als het in grotere hoeveelheden wordt geconsumeerd.

“Vermijd rood vlees”

Rood vlees is een rijke bron aan voedingsstoffen die het hart en het zenuwsysteem beschermen, inclusief vitamine B12 en B6, zink, fosfor, carnitine en coenzyme Q10.

“Eet minder eieren”

Eieren zijn het meest perfecte voedsel van de natuur en een prima bron van eiwitten en een vrijwel compleet spectrum aan voedingsstoffen en belangrijke vetzuren die bijdragen aan de gezondheid van de hersenen en het zenuwsysteem. Amerikanen hebben minder hart- en vaatziekte als ze meer eieren eten.

“Beperk het zout”

Zout is cruciaal voor de vertering en opname van voedingsstoffen. Zout is ook nodig voor de ontwikkeling en functie van het zenuwsysteem. Wel is het belangrijk om het juiste zout te consumeren. Ons advies is Keltisch zeezout, wat ongewassen, ongedroogd en ongeraffineerd is en nog het volle spectrum aan mineralen en spoorelementen bevat.

“Eet mager vlees en drink laag vethoudende melk”

In mager vlees en melk met weinig vet ontbreken de vet-oplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K) die er voor nodig zijn om proteine en mineralen in vlees en melk op te kunnen nemen. De consumptie van weinig vet bevattende voedingsmiddelen kan leiden tot een uitputting van de vitamine A- en D-reserves.

“Begrens de vetconsumptie tot 30% van de calorien”

30% calorien vet is te weinig voor de meeste mensen en leidt tot een lage bloedsuikerspiegel en vermoeidheid. Traditionele voeding bevatte een minimum van 30%, oplopend tot wel 80% (!) van de calorieen in de vorm van gezonde vetten, meestal van dierlijke afkomst.

“Eet 6–11 porties granen per dag”

De meeste graanproducten zijn gemaakt van witte bloem, waar de voedingsstoffen in ontbreken. Toevoegingen in witmeel kunnen vitaminetekorten veroorzaken. Onbewerkte graanproducten die niet op de juiste manier bereid worden kunnen eveneens mineraaltekorten en darmproblemen veroorzaken.

“Eet tenminste 5 porties fruit en groente per dag”

Fruit en groente krijgen gemiddeld 10 behandelingen met pesticides vanaf het zaadstadium tot aan de opslag ervan. Consumenten zouden biologische producten moeten kopen. Hier telt de kwaliteit.

“Eet meer soja”

Soja blokkeert de opname van mineralen, remt de vertering van eiwitten, vertraagt de schildklierwerking en bevat sterk kankerverwekkende stoffen.

Mythes en waarheden over voeding

Mythe: Hart- en vaatziekte wordt veroorzaakt door de consumptie van cholesterol en verzadigd vet van dierlijke producten.

Waarheid: Toen hart- en vaatziekte in Amerika snel toenam tussen 1920 en 1960 nam de Amerikaanse comsumptie van dierlijk vet af, maar de consumptie van transvetten en industriëel bewerkte plantaardige vetten nam dramatisch toe.

Mythe: Verzadigde vetten verstoppen de bloedvaten.

Waarheid: De vetzuren die in de bloedvatenklonters werden gevonden zijn meestal onverzadigd (74%) waarvan 41% meervoudig onverzadig.

Mythe: Vegetariers leven langer.

Waarheid: Het jaarlijkse overlijdenspercentage van vegetarische mannen in Amerika is iets meer dan dat van niet-vegetarische mannen (93% tegenover 89 %); het jaarlijkse overlijdenspercentage van vegetarische vrouwen is iets hoger dan dat van niet-vegetarische vrouwen (0,86% tegenover 0,54%)

Mythe: Vitamine B12 kan worden verkregen uit bepaalde plantaardige voedselbronnen zoals blauwalgen en sojaproducten.

Waarheid: Vitamine B12 wordt niet opgenomen uit plantaardige bronnen. Sojaproducten verhogen zelfs de behoefte aan B12.

Mythe: Het cholesterolserum voor een goede gezondheid zou minder moeten zijn dan 180 mmol/dl.

Waarheid: Het algehele overlijdenspercentage ligt hoger bij personen met cholesterolwaardes van lager dan 180 mmol/dl.

Mythe: Dierlijke vetten veroorzaken kanker en hart- en vaatziekte.

Waarheid: Dierlijke vetten bevatten veel voedingsstoffen die beschermen tegen kanker en hartziekte; een verhoogd risico op kanker en hart- en vaatziekte wordt in verband gebracht met de consumptie van grote hoeveelheden plantaardige olie.

Mythe: Kinderen hebben gezondheidsvoordeel van een laag vethoudend voedingspatroon.

Waarheid: Kinderen gedijen niet op voeding met weinig vet en ondervinden groei- en leerproblemen.

Mythe: Je voelt je beter op voeding met weinig vet en het verhoogt je levensvreugde.

Waarheid: Laagvethoudende voeding wordt in verbinding gebracht met een verhoogd risico op depressie, psychologische problemen, vermoeidheid, geweld en zelfmoord.

Mythe: Om hart- en vaatziekte te vermijden zouden we margarine en halvarine moeten gebruiken in plaats van boter.

Waarheid: Margarine- en halvarine-eters hebben twee maal zo veel hartinfarcten als boter-eters.

Mythe: We consumeren niet voldoende essentiele vetzuren.

Waarheid: We consumeren te veel van 1 soort essentieel vetzuur (omega-6, te vinden in de meeste meervoudig onverzadigde plantaardige olien) maar onvoldoende van een ander soort essentieel vetzuur (omega–3, te vinden in vis, visolie, eieren, donkergroene groenten en kruiden en olie uit bepaalde zaden zoals lijnzaad en chia, noten zoals walnoten en, in kleine hoeveelheden, in onbewerkt graan).

Mythe: Onze “prehistorische voeding” was laag in vet.

Waarheid: Door de hele wereld heen zochten primitieve mensen het vet uit vis en schaaldieren, gevogelte, zoogdieren uit de zee, insecten, reptielen, knaagdieren, beren, honden, varkens, rundvee, schapen, geiten, wild, eieren, noten en melkproducten.

Mythe: Een vegetarisch eetpatroon beschermt je tegen aderverkalking.

Waarheid: Het International Arteriosclerose Project bevond dat vegetariers net zo veel arteriosclerose hadden als vlees-eters.

Mythe: Voeding laag in vet beschermt tegen kanker.

Waarheid: Onderzoeken tonen aan dat vrouwen op een laag vetdieet (minder dan 20%) hetzelfde percentage borstkanker hebben als vrouwen die grote hoeveelheden consumeren.

Mythe: Kokosolie veroorzaakt hart- en vaatziekte.

Waarheid: Wanneer kokos in een hoeveelheid van 7% van de totale energie werd gegeven aan patienten die herstellend waren van hart- en vaatziekte, dan hadden deze patienten meer verbetering in verhouding tot anderen die dit niet namen. Er was geen verschil met patienten die saffloer- of maisolie kregen. Bevolkingsgroepen die kokosolie consumeerden hebben weinig hart- en vaatziekte. Kokosolie kan de meest bruikbare olie zijn om hart- en vaatziekte te helpen voorkomen vanwege de anti-virele en anti-microbische eigenschappen ervan.

Mythe: Verzadigde vetten belemmeren de productie van ontstekingremmende prostaglandines.

Waarheid: Verzadigd vet verbetert juist de productie van alle prostaglandines door de omzetting van de essentiële vetzuren te vergemakkelijken.

Mythe: Arachidonzuur in voedsel zoals lever, boter en eierdooiers veroorzaken de productie van “slechte” ontstekingsbevorderende prostaglandines.

Waarheid: De 2 soorten prostaglandines die het lichaam aanmaakt van arachidonzuur veroorzaken zowel bevordering als remming van ontsteking onder de juiste omstandigheden. Arachidonzuur is vitaal voor het functioneren van de hersenen en het zenuwsyteem.

Mythe: Rundvlees veroorzaakt kanker.

Waarheid: Argentinie, wat een hoog rundvleesconsumptie heeft, heeft een lager percentage aan darmkanker dan de VS. Mormonen hebben een lager percentage darmkanker dan de vegetarische Zevende Dag Adventisten.

Naar een Nederlandse vertaling gemaakt door Rob Hundscheidt



Bron: westonprice.nl

Voeg toe aan: