Zoeken
 


Minder depressies door plantaardige voeding

Laatste wijziging: maandag 5 juli 2010 om 14:18, 1856 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 5 juli 2010

Een voeding rijk aan groenten, fruit, paddenstoelen, groene thee en sojaproducten kan de kans op een depressie verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek bij 521 Japanners tussen 21-67 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in the European Journal of Clinical Nutrition.

Wereldwijd staan depressies hoog op de maatschappelijke agenda. Steeds vaker komt zelfmoord door depressie voor en preventie vormt in vele landen een uitdaging. In het verleden werd al regelmatig onderzoek gedaan naar de relatie tussen het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen en symptomen van depressie, maar de resultaten bleken steeds inconsistent.

Linken
Daarom ging een onderzoeksteam de relatie tussen bepaalde voedingspatronen en depressies na. Mensen eten nu eenmaal niet elke dag hetzelfde, en het is mogelijk dat de keuze voor een combinatie van verschillende voedingsmiddelen het verschil maakt.

Bij het onderzoek waren 521 gezonde Japanners tussen 21 en 67 jaar betrokken. Hun voedingsgewoontes werden aan de hand van een vragenlijst nagegaan en via een test werden symptomen van depressie in kaart gebracht.

Drie voedingspatronen werden geanalyseerd:
1.    Het typisch Japanse plantaardige voedingspatroon rijk aan groenten, fruit, paddenstoelen, groene thee en sojaproducten;
2.    Het Westerse voedingspatroon met veel melk en yoghurtproducten;
3.    Het dierlijke voedingspatroon met vlees, vis en eieren.

Bij 186 deelnemers werden symptomen van depressie vastgesteld. Die symptomen kwamen significant minder voor bij de proefpersonen die het eerste voedingspatroon rijk aan groenten, fruit en soja volgden.

Vitamines

De proefpersonen met symptomen van depressie hadden ook een lagere inname van vitamine E en foliumzuur. Het typisch Japanse plantaardige voedingspatroon had daarentegen een hoge inname van foliumzuur, vitamine C, D en E. De vitamines C en E met antioxidatieve werking zouden een rol kunnen spelen bij het beperken van oxidatieve schade in de hersenen.

De onderzoekers besluiten dan ook dat een voeding rijk aan groenten, fruit, paddenstoelen en sojaproducten geassocieerd wordt met een verminderde kans op depressies. Al geven ze toe dat verder onderzoek nog nodig is. (lvl)



Bron: happynews.nl

Voeg toe aan: