Zoeken
 


Tips voor een positieve kijk

Laatste wijziging: maandag 22 juni 2009 om 14:39, 1847 keer bekeken Print dit artikel Bekijk alle nieuws feeds van onze site
 
maandag 22 juni 2009

Je hebt van die dagen: rode wijn op je nieuwe blouse, bus gemist, lekke band. Probeer dan nog maar eens goedgehumeurd te blijven! Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om je beter te voelen.

Tips voor een positieve kijk
Constant sikkeneurig zijn is ongezond. Letterlijk. Er bestaan verbanden tussen een slechte stemming en lichamelijke klachten. Boosheid, depressie en stress maken je op lange termijn ziek. Het is dus erg belangrijk om jezelf af en toe een oppepper te geven. Gebruik deze tips en voel je vrolijk!

Doe iets
Van nietsdoen word je ontevreden en ongelukkig. Zorg dus dat je iets om handen hebt. Pak je hobby's op, of bel die vriend die je al tijden niet meer hebt gezien. Zelfs vervelende dingen zijn goed om te doen. Vul je belastingformulieren in of strijk desnoods.

Zoek anderen
Misschien denk je dat je het te druk hebt om nog anderen te zien. Het lijkt zoveel energie te kosten. Maar in werkelijkheid leveren vriendschappen en sociale activiteiten energie op. Zoek familie en vrienden op, of maak kennis met anderen bij verenigingen en clubs.

Vroeg op
Sta een uurtje vroeger op. Dan zie je de zon ook eerder. Vroeg opstaan werkt als een soort lichttherapie. Veel licht in de ochtend zorgt dat je biologische klok beter werkt. Mensen die vroeg opstaan, worden minder snel depressief.

Zeg 'nee'
Als je altijd maar 'ja' zegt tegen iedereen, ga je ongetwijfeld nogal eens voorbij je eigen grenzen. Wil je echt meer uren gaan werken? Heb je zin in dat uitstapje? Of zeg je alleen maar toe, omdat je je verplicht voelt? Bedenk goed of je iets ook écht wil. Voor jezelf kiezen is lang niet altijd egoïstisch. En je zult zien dat je veel gelukkiger bent als je kunt zijn wie je wil zijn.

Aai je huisdier
Het aaien van je huisdier werkt kalmerend. Je gaat er even bij zitten. Je ademhaling en hartslag passen zich aan. Behalve ontspannen word je ook blij van tijd besteden aan je dier. Je hersenen maken dan namelijk een geluksstofje aan, serotonine.

Vermijd schokkende beelden
De televisie stelt je bloot aan een heleboel prikkels. Uit onderzoek is gebleken dat schokkende beelden uit het normale televisiejournaal je somber maken. Vooral als het een onderwerp is wat je nauw aan het hart ligt. Als je toch al niet zo lekker in je vel zit, is het niet zo'n slecht idee om akelige reality-tv en andere schokkende beelden tijdelijk te mijden. In plaats daarvan kun je je beter ontspannen met wat muziek.

Slaap genoeg
Slaap lijkt zonde in onze drukke tijden. Al die tijd dat je in je bed ligt kun je geen leuke of nuttige dingen doen. Maar een goede nachtrust is heel belangrijk. Slapen is gezond; je gedachten worden geordend en je lichaam herstelt zich. Zodat je weer fris en fruitig naast je bed staat.

Word beter
Je kan misschien al een beetje Spaans, maar dat kan nog veel beter. Van blokfluit kun je naar saxofoon. En eigenlijk kun je meer uit je werk halen dan wat je nu doet. Stel jezelf doelen en werk hier aan. Jezelf ontwikkelen en nieuwe dingen leren, geeft een ontzettend veel energie. Let wel op dat je niet overdrijft. Te hoge doelen nastreven werkt juist weer averechts.

Eet chocolade
Het is maar weer eens bewezen: chocola is goed voor je. De koolhydraten en suiker in een reep zorgen ervoor dat je hersenen gevoeliger worden voor endorfinen. Dit stofje geeft je gevoel van geluk. Ook seks, sport en verliefdheid maakt de nodige endorfinen los. Zondig dus gerust af en toe met chocola en geniet!

Beweeg genoeg
Actieve sporters kennen het waarschijnlijk wel. Na een tijd bewegen ga je je heel blij voelen. Dit komt omdat je lichaam een stofje (fenylethylamine) aanmaakt die je dit gevoel geeft. En daarvoor hoef je niet heel hard te sporten, ook na een fikse wandeling kun je dit al voelen. Bovendien ga je je fitter voelen, wat je humeur ook al ten goede komt.

Constant sikkeneurig zijn is ongezond. Letterlijk. Er bestaan verbanden tussen een slechte stemming en lichamelijke klachten. Boosheid, depressie en stress maken je op lange termijn ziek. Het is dus erg belangrijk om jezelf af en toe een oppepper te geven. Gebruik deze tips en voel je vrolijk!

Doe iets
Van nietsdoen word je ontevreden en ongelukkig. Zorg dus dat je iets om handen hebt. Pak je hobby's op, of bel die vriend die je al tijden niet meer hebt gezien. Zelfs vervelende dingen zijn goed om te doen. Vul je belastingformulieren in of strijk desnoods.

Zoek anderen
Misschien denk je dat je het te druk hebt om nog anderen te zien. Het lijkt zoveel energie te kosten. Maar in werkelijkheid leveren vriendschappen en sociale activiteiten energie op. Zoek familie en vrienden op, of maak kennis met anderen bij verenigingen en clubs.

Vroeg op
Sta een uurtje vroeger op. Dan zie je de zon ook eerder. Vroeg opstaan werkt als een soort lichttherapie. Veel licht in de ochtend zorgt dat je biologische klok beter werkt. Mensen die vroeg opstaan, worden minder snel depressief.

Zeg 'nee'
Als je altijd maar 'ja' zegt tegen iedereen, ga je ongetwijfeld nogal eens voorbij je eigen grenzen. Wil je echt meer uren gaan werken? Heb je zin in dat uitstapje? Of zeg je alleen maar toe, omdat je je verplicht voelt? Bedenk goed of je iets ook écht wil. Voor jezelf kiezen is lang niet altijd egoïstisch. En je zult zien dat je veel gelukkiger bent als je kunt zijn wie je wil zijn.

Aai je huisdier
Het aaien van je huisdier werkt kalmerend. Je gaat er even bij zitten. Je ademhaling en hartslag passen zich aan. Behalve ontspannen word je ook blij van tijd besteden aan je dier. Je hersenen maken dan namelijk een geluksstofje aan, serotonine.



Bron: gezondheidsnet

Voeg toe aan: