In stad stoot elektrische auto evenveel fijn stof uit als benzine-auto

Laatste wijziging: woensdag 19 november om 09:00, 2962 keer bekeken
 
Groningen, woensdag 19 november 2014

Elektrische auto’s scoren niet beter op de uitstoot van fijn stof in een stedelijke omgeving.

Dit meldt een onderzoeker van het Belgische onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).

Bij elektrische auto’s mag dan wel geen fijn stof vrijkomen door de verbranding van brandstoffen, maar ze stoten evenveel of meer fijn stof uit bij de slijtage van remmen, banden en het wegdek.

In een stad zijn deze ‘niet-uitlaat emissies’ ongeveer 80 tot 100 procent van de uitstoot van fijn stof bij benzinewagens.

Dit komt doordat modernere auto’s met een ontbrandingsmotor steeds minder zijn fijn stof zijn gaan uitstoten door verbranding.

Stedelijke omgeving

Als een benzine-auto met een elektrische auto vergeleken wordt op deze niet-uitlaatemissies en in een stedelijke omgeving scoren de elektrische voertuigen niet meer zo goed als buiten de stad.

Hoewel elektrische auto’s minder remslijtage hebben door het recuperatiesysteem, zorgt het extra gewicht van de batterijen weer voor meer slijtage, stelt de onderzoeker.

Lichte elektrische voertuigen fijn stof

Een benzinewagen veroorzaakt volgens de onderzoeker 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies opgeteld, terwijl een elektrische auto 17 mg uitstoot.

Vergeleken met dieselauto’s blijft een elektrische auto wel fors beter scoren op het gebied van emissies. Een diesel uit het jaar 2000 komt uit op 79 mg.

“Enkel lichte elektrische voertuigen, zoals fietsen, driewielers vierwielers met eventueel een snelheidsbeperking zorgen voor een significante vermindering van de uitstoot door slijtage”, zo schrijft Bruno van Zeebroek, opsteller van het rapport, die zich baseert op een literatuurstudie.

Lees hier een samenvatting van het onderzoek

 



Bron: groenecourant.nl