De Russische autoriteiten hebben de import van een genetisch gemodificeerde maïssoort van Monsanto verboden na een studie die het gewas in verband brengt met borstkanker en orgaanschade.
De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) voert intussen een eigen onderzoek uit aan een Franse universiteit.
Het Russische besluit zou weleens vergaande gevolgen kunnen hebben voor de controversiële genetisch aangepaste gewassen als andere landen ook soortgelijke maatregelen gaan nemen.
Roundup
Biotech-bedrijven konden voorheen de veiligheid van hun gewassen aantonen op basis van studies waarbij ratten 90 dagen lang genetisch gemodificeerd voedsel te eten kregen.
Experts van de Universiteit van Caen voerden een experiment uit dat in totaal meer dan twee jaar in beslag nam. De onderzoeksresultaten werden door onafhankelijke experts geanalyseerd voordat een vooraanstaand wetenschappelijk tijdschrift overging tot publicatie. De onderzoekers vonden een verband tussen de genetisch aangepaste gewassen en een verhoogd risico op borstkanker en lever- en nierschade.
Daarnaast werd de consumptie van minieme hoeveelheden van het bestrijdingsmiddel Roundup geassocieerd met een verhoogd risico op kanker.
Zowel de genetisch gemodificeerde maïssoort, NK603 genaamd, als het bestrijdingsmiddel Roundup zijn de creatie van de Amerikaanse biotech-gigant Monsanto. De beslissing die de Russen hebben genomen ten aanzien van de Amerikaanse maïssoort dreigt nu een internationale commerciële en diplomatieke rel te veroorzaken.
Marketingcampagne
De Russische Voedsel- en Warenautoriteit Rospotrebnadzor heeft een onderzoek laten instellen naar de studie. Bovendien heeft het agentschap de Europese Commissie gevraagd naar haar standpunt over de veiligheid van deze maïssoort.
Genetisch gemodificeerd maïs belandt in Europa niet in de supermarktschappen, maar het wordt wel gevoerd aan boerderijdieren zoals kippen, varkens en koeien.
Chemiegigant Monsanto wil het onderzoeok van de EFSA afwachten en denkt dat de autoriteit de huidige regelgeving niet zal willen veranderen. Biotech-bedrijven en universiteit hebben het afgelopen jaar een enorme marketingcampagne gelanceerd om sceptische consumenten te overtuigen van hun standpunten.
Afgelopen week stonden vele wetenschappers van Monsanto in de rij om de Franse experimenten te bekritiseren. Een aantal onafhankelijke academici prezen het werk van het Franse team juist.
Bron: niburu.nl