YouTube smeedt plannen voor gezichtsherkenning

Laatste wijziging: donderdag 5 juli om 09:57, 5866 keer bekeken
 
Groningen, donderdag 5 juli 2012

Google wil gezichten herkennen op YouTube. Mensen moeten automatisch worden herkend en getagd in filmpjes die via de videodienst gedeeld zijn. Het zoekbedrijf heeft daarvoor een patent aangevraagd.

Via gezichtsherkenningsoftware wil Google YouTube-filmpjes analyseren om te kunnen zoeken op de identiteit van mensen die in video's voorkomen. Technologiesite Engadget heeft daarvoor een patentaanvraag ontdekt. Het patent omschrijft een systeem met gezichtsherkenningssoftware, een database van geïdentificeerde gezichten en een zoekfunctie.

Tag en zoek gezichten

Google noemt in de aanvraag als voorbeeld een scenario waarin een beroemdheid opduikt in een filmpje. Een artikel met foto waarin deze persoon wordt genoemd, levert een koppeling op tussen de naam en het gezicht dat de zoekmachine kan gebruiken. Daarnaast gebruikt het zoekbedrijf een zelflerend algoritme dat deze tagfunctie verbetert.

Met een alsmaar groeiende database aan filmpjes wordt zo'n zoekfunctie steeds belangrijker. Mashable schreef al eerder over de toekomst van spraakherkenning bij YouTube. "Een grappig filmpje heeft bijvoorbeeld de titel 'OMG - check this out!' en bevat geen relevante zoektermen", legde een woordvoerder van YouTube uit. Een filmpje dat niet is getagd met de naam van een beroemdheid, zal dan ook niet opduiken in een zoekopdracht naar deze persoon.

Gezichtsherkenning ingezet

Beeldherkenning was lange tijd toekomstmuziek, maar wordt inmiddels op steeds grotere schaal ingezet. Diverse bedrijven werken aan soortgelijke technologieën, zoals HP met zijn bedrijf Autonomy. Videoanalysesoftware van Autonomy maakt ook gebruik van gezichtsherkenning.

Meerdere bedrijven zien wel brood in gezichtsherkenning. Zo kocht Facebook vorige maand Face.com, een Israëlisch bedrijf dat voorziet in deze software. Het sociale netwerk zou op zoek zijn naar manieren om het taggen van gebruikers te verbeteren.



Bron: webwereld.nl