Gezichtsherkenning, help!

Laatste wijziging: dinsdag 26 juni om 08:47, 6526 keer bekeken
 
Groningen, dinsdag 26 juni 2012

Sommige mensen vonden dat ik paranoïde reageerde nadat ik vorig jaar alarm sloeg over de gezichtsherkenningsfunctie van Facebook. Het blijkt echter dat ik nog veel te voorzichtig ben geweest in mijn analyse destijds. Toentertijd stond de technologie nog in de kinderschoenen en dat is een jaar later wel anders.

Het blijkt dat de technologie veel geavanceerder is dan ik me eerder realiseerde. Facebook kocht vorige week Face.com, een Israëlisch bedrijf met technologie die mensen helpt foto’s op het internet te taggen door na te gaan wie er op de plaatjes te zien is. Nog schrikbarender – alle alarmbellen zouden NU moeten afgaan – is het plan van de FBI om een nationale database met gezichten aan te leggen. Een onderzoek van de Carnegie Mellon Universiteit toont aan dat men in staat is met een groot succespercentage een BSN-nummer aan een gezicht te koppelen met de huidige gezichtsherkenningstechnologie. Help!

In een tijd waarin we als samenleving de zorgen rond de privacy van data niet kunnen oplossen, etteren sommige problemen al jaren door. Met name de komst van gezichtsherkenning is erg verontrustend te noemen. “Gezichtsherkenning maakt korte metten met de veronderstelling dat ons uiterlijk niets zegt over onze identiteit; het maakt van ons gezicht een naamplaatje”, zegt privacydirecteur Ryan Calo van het Stanford Centrum voor Internet en Samenleving.

Van verdenking hoeft niet langer sprake te zijn

De grondwet beschermt ons voor arbitraire arrestaties, alhoewel politiefunctionarissen op arbitraire wijze om een identificatie mogen vragen, indien er sprake is van gerede verdenking. Wat nu gebeurt wanneer een beveiligingscamera je gezicht oppikt, is dat je uiterlijk aan je identiteit gekoppeld wordt en in een database wordt opgeslagen.

Laten we de demonstraties in Egypte even als voorbeeld nemen. Als overheidsofficials betogers kunnen identificeren middels een camera en computer, zou men dan nog gerust demonstreren op het Tahirplein? Minder verontrustend, maar net zo irritant: Marketeers krijgen de mogelijkheid om te weten in welke winkel je graag aankopen doet, zelfs al trek je er nooit je portemonnee. Je gezicht wordt het equivalent van een online websitecookie.

Het taggen van gezichten is niet nieuw voor Facebook. Al lange tijd wordt samengewerkt met Face.com. Maar nu het bedrijf wordt overgenomen, maakt Facebook duidelijk dat het een grote toekomst ziet voor gezichtsherkenning als tool om trafficstromen te optimaliseren en omzet te genereren.

Melkkoe voor Facebook

Hoe meer data Facebook over gebruikers kan verzamelen, hoe meer het kan doorsluizen naar adverteerders en derde partijen en hoe meer geld er binnenkomt. Het bedrijf heeft al miljarden binnen gehengeld met het taggen van foto’s. Gezien zijn bedroevende reputatie op gebied van privacy, mag je ervan uitgaan dat ze meer deals sluiten die gebruikmaken van al die opgeslagen gezichtsinformatie. Zelfs als Facebook voorzichtig zou zijn met privacy, dan nog zou die datawinkel een interessant doelwit vormen voor hackers.



Bron: computerworld