Wat drijft bankmedewerkers die ons oplichten?

Laatste wijziging: dinsdag 15 mei om 09:01, 3355 keer bekeken
 
Groningen, dinsdag 15 mei 2012

Een recente studie toont aan dat de meeste werknemers van grote Nederlandse banken de eigen producten niet aan hun eigen familieleden zouden verkopen. Dus waarom doen ze dat wel aan ons?

Het blijkt dat 67 procent van de medewerkers van Nederlands grootste bank, ING, hun familie leden niet zou adviseren om hun financiële producten te kopen. ABN deed het slechts iets beter: 56 procent van de werknemers heeft niet genoeg vertrouwen in hun eigen producten om ze te adviseren aan hun families. Alleen de Rabo zag bij het grootste deel van haar personeel genoeg vertrouwen in de producten van de bank. Maar ook bij de Rabo verkoopt nog steeds een op de vijf medewerkers geen producten aan degenen die hen lief zijn.

Deze resultaten doen ons denken aan de 75 procent van de artsen die beweren dat ze geen chemotherapie zouden ondergaan indien gediagnosticeerd zouden worden met kanker.

Zulke aantallen roepen serieuze vragen op. In de conspiracy gemeenschap is het niet ongebruikelijk om te suggereren dat de mind van normale mensen wordt gecontroleerd: ‘vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen’.

Maar blijkbaar wel. Het werpt de vraag op hoeveel journalisten weten dat ze liegen tegen hun lezers? Hoeveel politici beseffen dat ze de mensen die op hen hebben gestemd verraden? Hoeveel politiemensen weten dat ze de criminelen beschermen, in plaats van opsluiten?

(…) Hoeveel mensen zijn nog langer bereid hun tijd te verspillen en een systeem te verdedigen waarvan ze weten dat het hen bedriegt én een gevaar is voor zichzelf en de mensen die ze liefhebben? (…)

Lees verder What drives those that betray us? van Anthony Migchels.



Bron: renvogel.com