In honderden Nederlandse slijterijen en supermarkten kan binnenkort alleen nog maar alcohol worden gekocht nadat er via een camera leeftijdscontrole heeft plaatsgevonden. Meteen nadat aan de kassa een fles wijn of een pakje sigaretten is gescand, wordt er een live-stream beeld van de klant door de Ageviewer van de Hollandse Exploitatie Maatschappij (HEM) doorgestuurd naar een medewerker van de HEM, die binnen 3 seconden na ontvangst moet vaststellen of een klant oud genoeg is om alcohol te mogen kopen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de innovatieve netwerkcamera's van Axis Communications. Met één druk op de knop kan de medewerker van de HEM de kassa verbieden om de transactie af te ronden of die juist goed te keuren. Bij twijfel moet de klant voor een tweede camera zijn legitimatiebewijs laten zien.
Steeds meer supermarkten en slijterijen laten nu op afstand de leeftijd van hun klanten checken door middel van de Ageviewer. In 2008 startten twintig supermarkten met het testen van het systeem gekoppeld aan een verkoopautomaat voor sigaretten. Vorig jaar volgden de slijterijen. Inmiddels zijn in Alphen aan den Rijn de eerste supermarktkassa's met Ageviewers uitgerust. HEM is onlangs met de Koninklijke SlijtersUnie een samenwerkingsverband aangegaan, die het systeem bij haar leden promoot.
Het systeem is volgens de HEM uniek in de wereld. Naast de octrooiaanvragen die in meer dan tien landen lopen, wil het bedrijf daarom zo snel mogelijk internationaal met de Age Viewer doorbreken. Deze week maakte HEM bekend overgenomen te worden door de aan de OTCBB in Amerika genoteerde holding Teleconnect. De potentiële markt voor de Ageviewer is enorm.
Bron: marqit.nl