Wanneer we onze weblogs weer eens langslopen, zijn we haast weer geneigd te geloven dat het weer goed gaat met de economie. Tijdens het schrijven van het artikel opende ik mijn browser om eens wat positieve headlines op te zoeken. Hier volgen er enkele:
- Oplossing en hulp Griekenland nadert
- Amerikaanse economie groeit 3,2 procent
- Amerika rijp voor duurzaam herstel
- Aantal flexwerkers stijgt sterk
Voel je het al? Het gaat weer beter! Helaas moet ik je bewust maken van het feit dat dit gevoel gebaseerd is op een geflatteerd beeld dat je hebt gekregen welke nogal verschilt van de werkelijkheid. Helaas, maar de kaart is niet hetzelfde als het gebied. De media kan dan wel een hele mooie kaart maken van de economische situatie, maar als je even iets verder kijkt, kun je al heel snel tot de ontdekking komen dat deze kaart tot stand komt door manipulators.
Zolang meer dan 95 procent van de in onwetendheid verkerende burgers de ballen verstand heeft van economie, is er niets aan de hand. Dit deel van de bevolking is zeer eenvoudig te manipuleren met als voordeel dat het scheppen van vertrouwen bij de consument een fluitje van een cent is. Wanneer bijvoorbeeld de AEX aan het dalen is, dan wordt de nadruk ineens gelegd op een aspect dat het wel goed doet. En dat, terwijl de beurzen feitelijk heel weinig zeggen over de economie. Dat weet jij, dat weet ik, maar maak dat maar is duidelijk aan de andere 95 procent van de bevolking. Dat de beurzen een goede graadmeter voor de economie zijn, is een dodelijke aanname.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden hoe en waarmee het gevoel bij de consument wordt gereguleerd. De impact van feiten worden volledig uit hun verband gerukt door de manier waarop ze naar voren worden gebracht en worden benadrukt. Hierdoor ontstaat een geflatteerd beeld dat niet strookt met de werkelijkheid. De media is er ongelofelijk goed in om microplusjes zodanig te presenteren dat we haast gaan geloven dat alle problemen voorbij zijn. Uiteraard valt dit de media niet kwalijk te nemen, en dienen we blij en dankbaar te zijn dat dankzij de media er nog geen revolutie is uitgebroken. De media maakt verder ook heel goed gebruik van statistieken waarmee ze de werkelijke situatie om kunnen buigen. Als men van alle statistieken honderd analyses maakt, en ze zien dat 70 procent daarvan negatief is, zijn ze alsnog in staat om 10 positieve punten op te noemen en twee negatieve punten. Dat is natuurlijk heel sympathiek van de media, maar in feite wordt men gewoon besodemietert. Hoe ga je als politicus nu uitleggen dat we moeten bezuinigen? Ow… wacht… we moeten opdraaien voor de kosten van Griekenland. Amehoela!
De media is ook heel goed in het afleiden van de aandacht van zaken die er werkelijk toe doen. Al weken lang lees en hoor je verhalen over de gebeurtenissen Griekenland. Griekenland maakt voor nog geen 3 procent deel uit van de totale economie van Europa, maar toch schijnen we dat erg belangrijk te vinden. Natuurlijk doet zich daar een zorgwekkende gebeurtenis voor, maar men vergeet daardoor ondertussen de enorme grote problemen in het VK en niet te vergeten de VS. Griekenland is een mooie afleider om zo de rust te bewaren in eigen land.
Maar wat nu als het VK niet langer in staat is haar problemen te verbergen en de aandacht van het volk af te leiden? En wat nu als de VS hier ook niet meer in staat toe is? Straks zijn de PIGGS allemaal aan de beurt, inclusief het VK. De VS zit midden in zijn beurt, maar heeft het voordeel dat de dollar tot nu toe nog de wereld reserve munt is. Ook de nog niet genoemde EU landen gaan rustig af op de komende depressie. Alle westerse landen zijn verdoemd. Belastingen gaan omhoog, geld ontwaard, alles word duurder, onze levensstandaard moet vaarwel gezegd worden, de olie gaat op en energie wordt peperduur. Het volk pikt het niet langer, en er is dan niemand naar wie we met onze vinger kunnen wijzen. Of toch wel? Ja natuurlijk! Vraag dat maar aan het team van Obama. Ze hebben de vijand al verzonnen. Daarnaast staan er nog een aantal andere zeer interessante agendapunten op de planning waaronder een hyperinflatie.
Are you prepared?
Bron: watwenooithoren.nl