Grootste deeltjesversneller ter wereld herstart in 2009

Laatste wijziging: zaterdag 6 december om 20:39, 3202 keer bekeken
 
Groningen, zaterdag 6 december 2008

De grootste deeltjesversneller ter wereld, de LHC in Genève, herstart in de zomer van volgend jaar, zo heeft het uitbatende CERN vandaag bevestigd. De meest ambitieuze en complexe machine aller tijden haperde in de eerste dagen na de ingebruikname op 10 september.

Enkele dagen nadat omzichtig de eerste protonen doorheen de 24 kilometer lange tunnel onder de Frans-Zwitserse grens nabij Genève waren afgevuurd, werd de installatie stilgelegd. Een defecte elektrische connectie tussen twee van de dipoolmagneten, die de deeltjes moeten versnellen, leidde op 19 september tot "mechanische schade", aldus het Europese Centrum voor Deeltjesonderzoek CERN. Daardoor stroomde een deel van het helium, dat nodig is voor de koeling, in de tunnel.

53 magneeteenheden verwijderd

Ingenieurs hebben uitgeknobbeld hoe het probleem te verhelpen en hoe het in de toekomst te voorkomen. Er werden 53 magneeteenheden verwijderd uit de tunnel voor schoonmaak of reparatie, waarvan er al 28 weer boven werden gebracht. Ook zijn de twee eerste vervangende magneeteenheden alweer in de 27 kilometer lange tunnel geïnstalleerd, zegt het CERN.

Wellicht hangt de laatst resterende magneet eind maart op zijn plaats. Tegen eind juni kan de gewenste koude (min 271,3 graden celsius) worden bereikt en is de Large Hadron Collider klaar voor nieuwe tests.

Projectleider Lyn Evans benadrukt dat deeltjesversneller nu toch in een jaarlijkse sluiting tot mei zou zijn. "Wij hopen aldus niet al teveel tijd te hebben verloren".Op het ogenblik van de panne draaide de LHC trouwens nog niet op volle toeren.

"20 miljoen euro herstellingswerken"

Er zijn berichten dat de herstellingswerken tot 20 miljoen euro kunnen kosten, terwijl er aan het kunstwerk al een prijskaartje van drie miljard euro hing.

De installatie moet de resterende fundamentele vragen over de materie helpen oplossen. Dit gebeurt door protonen aan bijna lichtsnelheid in de tunnel af te vuren en de daaruit volgende botsingen nauwgezet te observeren. (belga/mvdb)



Bron: Hln.be