Wat verbindt wat met wat? Het is deze vraag die onlangs een verrassend antwoord heeft gekregen. "De natuur heeft niet één tijd, maar twaalf," is de opmerkelijke conclusie van Malik Gutzman, de 25 jarige wonderboy van de moderne natuurkunde. "De natuur werkt zoals een computer met een processor die twaalf taken simultaan verricht.
Hij doet dat door het ene moment aan een taak te werken, daarna de volgende taak te nemen om daarna met taak drie te beginnen, enzovoort. Er zijn precies twaalf van die processen die de natuur stuk voor stuk afhandelt," legt Gutzman uit. Elk van die processen kent eigen regels en trekken zich bijna niets aan van de andere 11 processen, ook al "weet" een proces precies wat er in die anderen gebeurt. "Er is nauwelijks een causaal verband tussen de twaalf processen toch lijkt het zo vanwege de vrijheid van informatie-overdracht. Dat creëert ook de illusie van een enkele tijd. "We willen maar één tijd zien, daarom zie we er maar één en geen twaalf."
Bijna op het absurde af komen de twaalf perioden overeen met twaalf maanden van de islamitische kalender. De 12 processen hebben in zijn theorie ook de namen van deze maanden gekregen. De maanden zijn Moeharram (30 dagen), Safar (29 dagen), Rabi'al-Awwal (30 dagen), Rabi'ath-Thani (29 dagen), Djoemada l-Oelaa (30 dagen), Djoemada l-akhira (29 dagen), Radjab (30 dagen), Sja'baan (29 dagen), Ramadaan (30 dagen), Sjawwaal (29 dagen), Dhoe l-Qada (30 dagen), Dhoe l-Hidjdja (29 of 30 dagen).
Wat in de ene maand gebeurt heeft vrij weinig te maken met dat wat er in de vorige maand is gebeurd. Het heeft wel rechtstreeks te maken met de vorige maand van diezelfde naam. Wat in de Moeharram gebeurt, wordt bepaald door de vorige Moeharram en niet door de Dhoe l-Hidjdja.
Volgens Gutzman impliceert dit een radicale herziening van al het denken gebaseerd op chronologie. "Ik weet dat het absurd klinkt, maar overal waar de geschiedenis opgedeeld is in periodes gebaseerd op jaren, of zelfs eeuwen, daar werkt men met illusies. Echte historische continuïteit moeten logischerwijs gebaseerd zijn op de maanden waarin het volgens de islamitische kalender is gebeurd. Alleen dan kan er sprake zijn van een echt verband."
Op de vraag of vrijwel alle historische en maatschappij theorien overboord gegooid moeten worden, is zijn simpele antwoord: "Ja".
Gutzman verwerpt overigens het enthousiasme dat rondom zijn theorie is ontstaan in zekere islamitische kringen. De overeenkomst tussen zijn theorie en de islamitische kalender is "volstrekt toevallig," aldus de atheïst Gutzman.
Bron: henkellermann